Saturday, September 1, 2012

Salam IdulFitri - cerita basi raya 2012

Assalamualaikum sahabat kesayangan saya..moga dirahmati Allah disetiap denyut nadi dan hela nafas..Alhamdulillah, masih diberi kesenpatan utk menulis di sini.

Walaupun dah terlewat,tp masih nak ucapkan Selamat Hari Raya buat yg singgah di sini. Eh,raya ke berapa sudah ye kita?Lupa... Pohon maaf lama menyepi, bukan sengaja, bukan tak komited. Tapi.......

Terus terang saja, saya pregnant lagi..sudah masuk 22minggu (minus plus). Alahan tak seteruk waktu mengandungkan Imtinan, cuma....tetap juga mabuk loya bila tatap skrin lama2..pertengahan ramadhan tu baru kurang sikit mabuk. Setakat blogwalking 2,3 entry cukup..lebih2 nanti muntah.. Nak menaip entri sendiri mmg tidaklah kan..Macam2 alahan org mengandung ni..Semua menguji kesabaran seorang ibu..

Oh ye, asalnya saya pregnantkan twin,tp first&2nd scan tu nampak satu je.. Waktu kandungan 3bln,tiba2 bleeding yg amat byk..smpai saya pucat dan hampir cramp kaki. Waktu tu Mr.Faris kat Paris, saya plk kt kampung rumah mak. Pegi la klinik swasta, scan tgk baby ok,aktif lg..doc tu ckp dia pun xtau darah apa yg keluar. Mr.Faris on that day baru sampai paris,terus fly patah balik KL. esok pagi2 sampai KB,terus bawa sy ke pakar perdana,jumpa gynae. Bila di scan scara detail,nampak la ada dua kantung..tp yg satu tu dah xde baby..dah keguguran..full with blood sahaja..sayangnye..x merasa nk ngendong ank kembar..adalah hikmahnya tu..apapun bersyukur the other surviving partner masih sihat walafiat smpai sekarang.. (eh gerak2 plk dia...)

Berbalik pada cerita raya. Tahun ni raya lain sikit rasanya, sbb dah jadi ibu..Nak bercantik2 pun susah,asyik mengendong anak je,Imtinan pulak dh pandai tarik2 tudung mama..comel je dia..mama yg comot jadinya..Ditambah lagi dgn penat mengusung perut. Mengandung kali ni lain ckt, baru 5bulan dahterasa perut besar mcm 7bulan..berat dan mengah sokmo. Kata doc, mmg gitu sbb dh ank kedua..anak ke tiga ke empat nt laaagi besar perut..erk?

2hari sebelum raya kitorang balik Kelantan,naik keta...Malam raya Mr. Faris fly ke Mumbai. Sedara mara pakat duk kesiankan saya&Imtinan sbb beraya papa xde..Ni malas nak balik kampung ni. Ikutkan hati raya je kat KL sorang2..apalah nak disedihkan sgt,bukannya sebulan raya tu laki xde..takat sehari dua..bukannya laki tu pegi x balik pun..Malam raya tu saya kat rumah mak saya,kumpul semua abang2 dan kakak2 ipar..pulun siapkan biskut raya sikit&masak kuah mee kari. Menu pagi raya adalah mee kari semata. Ketupat palas pun ada. Nasi impit,sate semua xde. Semua adik beradik mengendong anak kecik..yg lagi sorang kak ipar tgh sarat tunggu masa nak meletup..mmg xde sapa yg larat nak masak banyak2..Pagi raya salam2 mcm biasa pas2 duit raya kt anak2 buah, tghari tetamu dah surut, kitorang g kubur arwah ayah, abg sulung tinggal jaga mak kat rumah, balik dari kubur dah 3ptg, semua pakat kemas2 nak balik umah mertua masing2..Saya pun sama,dlm kul 5 gitu mertua saya sampai umah mak, nak menjemput menantu bwk balik umah diorang. Malam tu sambung jalan raya famili suami plk...kurang sikit penat sbb ramai adik2 ipar melayankan Imtinan..Sepuluh orang ok! Sepuluh orang tukang layan dia..hehe..Tok ayah&tok umi plk asyik la duk dukung cucu nan sorang nih..cucu sulung la katakan..

Raya kedua - 8.30pagi mr.Faris dh sampai kat epot KB,arrived from mumbai. Imtinan terlompat2 nampak Papa dia,terus taknak sape2 dah..Siap2 dlm kul10pg start la konvoi beraya kami 3kereta..Dari pagi sampai ke malam..Penat tapi seronok.
Malamnya futsal family belah suami. Ingat nak pergi juga tapi pikirkan umi sorang2 masak kat rumah untuk juadah esok, tak jadilah. Nak tlg umi la kononnya. Konon je..Sekali Imtinan mengaaamuk je mlm tu, dari nak tlg umi, umi plk yg tlg saya sejukkan hati cucunda sampai tertidur.. Hasilnya umi la sorang2 masak sampai kul 3pagi..Kesian...Ada menantu sorang anak meragam.. Yang lagi sorang kul 9mlm dah kena masuk tidur,esoknya keje shift kul 8pg..Anak-anak bujang plk semuanya ke futsal..

Raya ketiga - Mmg aktiviti tahunan raya ketiga mesti buat openhouse rumah mertua. Sbb tu raya pertama dan kedua kitorang jalan je merata. Sbb raya ketiga dah kena duduk rumah. Pagi2 bangun ke dapur tolong umi apa yg patut. Imtinan Papa layan. Tahun ni openhouse paling x meriah. Masak bihun sup je. Kek dua bijik je. Puding sejenis.Umi penat. Tukang sponsor a.k.a kitorang pun budget kurang tahun ni..sangat2 kering..huhu..Kalau tak,mcm2 ada : mee kari, nasi arab,nasi bukhari, sate,nasi impit kuah kacang, puding mcm2 jenis...takpelah ada rezeki tahun depan buat meriah ckt. Ptg tu Mr.Faris dah ajak balik umah mak saya. Err...saya agak serba salah la juga. Ingatkan esok pagi baru balik sana.. Sempatla tlg umi kemas apa yg patut.. Bila umi tanya,dia jwb "Abang belum raya dgn Ma lagi la umi..." So kemas 2 baju semua hangkut la balik umah mak saya plk..Kelam kelibut sungguh bila bigb0ss suka buat plan last minit..

Raya keempat - Kitorang ziarah family sebelah saya plk..ziarah adik2 arwah ayah..ramai...sehari tak cukup..ada lagi dua tiga makcik pakcik yg tak sempat jumpa..

Raya kelima - attending friends' wedding..

Raya keenam - abah mertua operet (minor operation kat pergelangan tangan). Esoknya dah blh kuar hospital.

Raya ketujuh - g jemput abah kat hospital bawak balik umah..mlm kul7 kitorang gerak balik kL..sampai KL kul 12tgh mlm..alhamdulillah selamat perjalanan..sampai2 terbongkang tidur..penat!

**begitulah ceritera raya 2012 family kecil kami.. Sungguh bosan kan bila takde sekeping pun gambar..haah mmg xde langsung gambar. Beria angkut kamera balik kampung..gambar sekeping pun takdo...hehe..

7 comments:

  1. wahh tahniah su nak dapat baby lagi!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...sementara ada rezeki ni..hehe..doakan ye tini :)

      Delete
  2. Replies
    1. Ehehe...thanks asna...doakan semuanya selamat ye :-)

      Delete
  3. lamonyo balik kapung
    xdae jugok nak jupo dih..huhu..
    nadi pun kijo n kenduri aritu..kalu dop buleh jupo doh ritu..:)

    ReplyDelete
  4. Alaaa...aunty nanad bizi sokmo...xpe2,nasi minuak aunty nanad imtinan musti ado!! Hehe...

    ReplyDelete
  5. hehe..imtinan jadi flower girl aunty ye:)..kekekeke

    *tidak ketahui jodohnye bile..setia menanti dan berdoa:)

    ReplyDelete