Tuesday, October 1, 2013

Aku dan Dia Tak Pernah Sama

Assalamualaikum,

Nak sembang apa tah. Update buat syarat je ni. Bila penat mood kelaut sikit.

Eh sekarang ni tengah glamer lagu Tegar kan? AKU YANG DULU BUKAN AKU YANG SEKARANG. Best kot lagu tu. saya suke sangat lagu tu. Maksud dia mendalam tu. Sape2 penah hidup susah mesti paham kan maksud lagu ni.

Budak Tegar tu pun saya suka jgk tengok. Selambeeeer je. Pandai sgt act depan camera. Dengan layan budak2 keciknye, macam abang-abang sangat lah. Padehal dia pun same je keciknye. Hahaha. Dengar kata lagu tu cerita pasal kisah hidup dia eh?

Saya kan, benda2 macam ni sensitif sikit la. Cepat terkesan kat hati. Saya penah je merasa susah tu. Paham la. Takat makan nasik dengan lauk ikan masin semata tu apa ada hal. Dapat ikan pun syukur dah. Walaupun ikan masin kering kontang, takde khasiat kononnya...tapi takpela, asalkan ada bunyi "ikan" jgk kan. Hahaha.

Penah je makan nasi kosong dgn ikan kembung rebus. Gaul2 makan macam tu je. Nampak je macam eh kesiannya...tapi tau tak makanan macam tu sedap. Hahaha. Yela dah takde menda lain pun blh di makan kan. Itu yg sedap macam ayam kenny rogers tu...wakakaka...Waktu kat matrik uia lagi la azab rasa. Dapat biasiswa RM1000 satu semester. Memang tak cukup la. Satu sem ada 4bulan. Pun nak kena simpan jugak untuk sem ketiga. Sem ketiga takde scholarship. Duit buku je dah makan separuh. Part makan memang sah2 kena ikat perut. Syukur la dapat roommate pun senasib. Kah3... Tapi diorang senang sikit la dari saya, ada bapak lagi...

Pagi2 sebelum kelas gigihkan diri pegi kolej budak-budak laki. Kafe diorang ada sejenis menu sarapan special. (perli ni...). Nasi goreng kosong dengan harga RM1. Tulah breakfast paling murah sebesar2 matrik uia waktu tu. Ala-ala nasik goreng cina tapi takde sayur, takde ayam. Cuma ada rasa la...ambikla sepenuh2 bekas polistrine putih tu, ko tekan-tekan bekas tu sampai pecah pun takde hal, tetap harga dia seringgit. Murah kan? Kitorang memang padat-padatkan nasik tu sepadat mungkin. Lepas bayar angkut bawak balik kolej kitorang. Bahagi kepada tiga. Simpan dalam bekas asing-asing. Satu utk sarapan pagi, satu untuk makan tengahari, satu untuk makan malam. Makanya save banyaaaaaak sangat hari tu. Mana nak cari breakfast+lunch+dinner dengan harga RM1???? Nampak tak cara-cara tu...hahahahha...sekali pikir segan weiii nak cerita.

Banyak lagi la kalau nak cerita.

Saya dengan adik beradik ni memang mak ajar MAKAN SEMUA BENDA. Toksah gediklah nak memilih-milih. Apa rezeki yg ada itulah yg kami hadap. Takde istilah "eh ini tak makan...itu tak makan...". Tak pernah berkesempatan nak pikir macam tu. Selagi kau tak muntah sebab makan benda tu, maka makanlah. Toksah mengada sangat. Hahaha...Ayam ke, ikan ke, telor ke, hadap je. Sayur tak kira sayur apa semua kena makan. Sebab pernah jadi orang susah kan. Bila kita dalam keadaan kesempitan, apa je rezeki yg ada kita kena terima. Sebab kita takde pilihan. Makan untuk tahan lapar.

Bila mula-mula kawin dengan Mr.Faris ni, saya macam tekejut sikit la. Memilih kekdahnya.....ingatkan dia sorang je...rupanya adik-adik dia pun semua mcm tu...hahaha pening kepala den. Terus pitam. Macam pelik ikan tak makan. Kalau balik umah pil saya pening kepala. Ataupun kalau pil datang sini tinggalkan adik-adik ipar kat umah suh saya jaga barang 4,5hari terus pitam nak sediakan makanan untuk diorang. Hahaha (itu tifu).

Katalah masak ayam kan.
Selalu semua orang pun makan ayam.
Tapi diorang, kalau masak ayam saya kena pilih part ayam tu satu-satu. Kena makesure enul dapat bahagian dada, wadah dapat bahagian kepak, fitri dapat peha, bla bla bla......sebab kalau tak dapat bahagian diorang, diorang mmg takkan makan bahagian lain. Sampai merajuk rajuk lah. Macam tu. Pulak jenis masakan pun pilih2. Masak lemak tak boleh. Blackpepper ke tak boleh. Tu belum kalau ikan lagi. Yang ini makan ikan tenggiri je. Yang ni tak makan ikan langsung. Yang ini kalau ikan kena garing sikit. Kalau masak sayur pun sama jgk. Padahal tumis air sawi je. Kalau letak bilis ada yg tak makan. Kalau letak daging kang ada yang eiiiii apa ni daging???hahaha...Aaaaaa ok dah lima tahun kawin, dah hapal satu-satu.

Walopon dah hapal tetap pening, sebab adik mr.Fris bukan sorang dua ok. Ada SEPULUH ORANG!

Pastu mr.Faris cakap ayang toksah layan sangat diorang ni. Ayang tau tak kat umah abang umi selalu masak apa? Sayur sawi tumis air letak udang, telor dadar jangan ada bawang. Ayam goreng. Tu JE. Sebab tu je lauk yang SEMUA ORANG MAKAN. Seriously mula-mula kawin saya mcm tak pecaya takkan lah selama-lama dari abang kecik sampai besar tu je umi masak. Bibik pon, takkan masak tu je? Dah lama-lama kawin baru saya pecaya mmg ye pon tu je lauknya. Habis kalau dah tu je pun yg semua org makan kan...haha..Nak spesel sikit ayam kicap. Tapi tetap sayur sawi udang JE. Lain tak boleh... T______T

Tapi sekarang ni saya introduce jgk la kat diiorang mcm2 menu. Waktu umi takde, saya slowly bagitau jgk la dekat yg kecik-kecik tu jgn memilih makan sgt. In a polite way. Pujuk2...suh diorang belajar jgk makan sikit2. Yang kecik je la...yang dah besau panjang macam laki aiii tu tak dapek nak buek apo la...haha... Bukan apa, budak2 ni kadang kalau mak ayah sendiri yang tegur, nasihat...tak berapa nak dengar. Contoh la, cer kalau ummi masak nasik goreng breakfast, ade je kang yg tarik muncung, hentak-hentak kaki, sbb tak makan nasik goreng. Sanggup berlapar. Umi pun buatlah benda lain pulak. Tak sampai hati kan tengok anak lapar. Dah sampai tiga empat benda nak dibuat semata-mata nak penuhkan selera semua anak-anak? (errr...sebenarnya semua ibu pun mcm tu kan?) Tapi kalau dengan saya, mmg saya akan pujuk jgk sampai diorang makan. konon tak makan nasi goreng, tau-tau habis satu pinggan, takde muntah hijau ke apa pun...yang penting hati kena kental, takleh kesian. Tapi esok2 untuk anak sendiri taktau la mampu kental ke tak...huhu...

Saya pun harap2 blh ajar anak-anak untuk tak memilih bila diorang besar nanti. Taktau la, tapi saya sedih kalau tengok org memilih2 makanan padahal bukan elergi pun. Taktau kenapa. Keadaan berbeza. Saya dan abg2 saya mmg penah hidup susah. Jadi takde choice. Suka atau tak, apa yg ada makan je. Mr.Faris dgn adik-adik dia orang senang. Bukan kaya, tapi lebih senang. Comfort living. Ada pilihan nak itu ini. Jadi memilih. Anak-anak saya pun lahir dlm keadaan mak ayah senang jugak. Tak perlu ikat perut. Saya takut tak dapat didik anak-anak saya untuk menghargai rezeki...

Oh, alang2 terbercerita pasal susah senang ni, baru tadi fb friend saya up status ini :




So sape2 yang nak menyumbang boleh la contact that person. Senior sekolah saya dulu ni. Memang boleh dipercayai kalau korang nak nyumbang apa2..

*sindrom letak tajuk ikut suka hati, pendahuluan, isi dan penutup tak tele dalam penulisan blog semakin menyerang saya sekarang ni.
Oh....maafkan saya...
T____________T


Daughter - Wife - Mom

2 comments:

  1. Iyer kan... keadaan pasti berbeza kalau kiter pernah melalui bnyk bnd spt kesusahan contoh nyer... tak yah gi jauh..dlm kuarge sy sndiri...adik beradik ade 7 org..4 org pertama termasuk sy..hidup susah...tp adik2 yg lg 3 org keadaan dah berubah biler allah bg rezki lbh pd kuarge slps tu.. jd derang lbh senang skrg..lesen motor kereta di ambik..motor disediakan..tetiap kali nk raye di bg blnje beratus tuk beli itu ini...beza sgt ngn kakak2 n abg2 nyer yg susah tak merase semua tu..semua kalau nak kene pikir dan usaha sndr..bkn dibezakn..tp keadaan dah berubah..dan impact nyer..adik2 tak tau tuk lbh mnghargai..dulu kiteorg nk dpt beskal pon susah..biler rosak baiki sndiri dn jg betul2...tp asik2 dpt motor..dpt kereta... tak tau mnghargai.. tak reti nak jage...kalau motor hilang kene curik..muker rileks jer mntak motor baru....-rase nak pukul laju2 jer derang ni- tp tu lah kenyataan... mcm tu jugak biler dpt peluang smbng bljr... dulu menggigih carik duit nk bayar yuran jd anak2 lbh tak main2..takut gagal...tp adik2..fail jer mntak tukar kolej lain...apekaaaaahhhhh...... -eeeaahh...terluah perasaan pulak...huhu

    ReplyDelete
  2. Betul la ckp akak tu, bila sentiasa senang nak dapatkan apa2 diorang akn jadi tak pandai menghargai. Nak apa mintak je akan dapat. Tak pandai nak usaha sendiri dah satu hal. Peluang yg ada tak guna betul2. Risau saya taktau macamana nak didik anak2 sendiri nanti. Kalau boleh nak diorang belajar berdikari, usaha sendiri. Tapi as parents, bila kita "ada" kita akan always nak bagi,bagi,bagi kat anak2...sayang punye pasal kan...hihi

    ReplyDelete