Monday, September 20, 2010

Kisah Keguguran 2

Salam again..hehe...

Ini sambungan n3 'Kisah Keguguran 1'...

Tak ada apa nak cerita..Sekadar menghilangkan rasa bosan berehat kat rumah..dan berkongsi pengalaman dan yang paling penting mengelakkan salah faham sahabat handai dan saudara mara yg mengenali kami.. Ramai yang bertanya "kenapa tak inform awal-awal...boleh jenguk kat hospital..." Oh..kalaulah saya boleh lakukan itu, saya akan lakukan itu...Tapi saya tak boleh melakukan itu...kerana :

Erm..on 17th September 2010 - urusan pendaftaran saya dah selesai. Segala urusan dengan MAS dan Prudential untuk pembayaran kos rawatan dan wad dah settle - in which kami kena bayar sendiri coz MAS and Prudential tak cover untuk any admission related to pregnancy..Pagi tu i was starving sbb tak boleh makan. Kena puasa coz nak scan kalau-kalau it was an incomplete abortion case..So kena D&C i.e kena cuci rahim. Untuk cuci rahim, kena puasa for at least 6hours. Saya sangat lapar...sebab on 16/9 tu saya mkn last pukul 7mlm. 

Sebab dah sangat lapar dicampur dengan kesakitan saya rasa tersangat penat..Badan saya sungguh lemah. It was only at 11am I was wheeled to doc's room - the doctor was Dr. Marlik Abu. Huhu..Doc lelaki la nampaknya. Bila buat ultrasound, the doc said ada byk lagi tertinggal dlm tu..Aik...hairan juga saya sebab rasanya saya dah bawa janin yg keluar tu tunjuk kat doc..complete keluar dalam uri lagi..saya tanya then the doc said yang tertinggal ni plasenta..dan petang tu juga saya kena cuci rahim.  Oh my...huhu..saya tak mau buat benda tu...dengan doc lelaki pula tu... Saya bagitau Dr. Marlik saya tak nak buat..Dia kata ok, takde masalah. Dan saya di hantar balik ke wad..Bleeding still tak stop lg..

At 2pm saya dah lapar sangat, saya mintak la mknn dgn nurse. Sy pun pelik juga, apasal makanan tak sampai2 lg..takkan kena puasa lg kot.. then the nurse told me that yes, puan kena puasa sbb ptg ni kena buat DC. Adeh..rasanya dah bagitau tak mau buat tadi. At 2.30 pm i was wheeled again to Dr.Marlik's room..Dah rasa geram kat doc ni..saya penat.saya tak larat dah nk gerak sana sini. saya nak tidur dan saya nak rehat.saya nak makan!hehe..tp semua tu marah kt dalam hati je la.. Again i was told about the DC thing..saya still tak mau buat, sbb saya takot...Saya kata saya tak kisah ttg kos ward..lama tinggal pun takpe asal tak payah buat DC tu...lebih2 lagi dengan doc lelaki...Huhu..Dr.Marlik juz smiled at me and said; Ok then..i will juz prescribe you antibiotic lah..Saya setuju..tak kisah lah ubat apa pun. Saya dah terlalu penat dan tak bertenaga.. Untung badan dimasukkan air..kalau tak mau pengsan kepenatan saya..huhu..

The doc opened the door for me and wheeled me out..baik dan peramah juga dr.marlik ni..tapi sbb dia lelaki..takpelah..Saya dah request Dr.Zalina utk datang tgk keadaan saya. Byk kali juga saya request..but the nurses kept telling me that Dr.Zalina takde..Dr.Zalina takde..Saya dah penat press button calling nurse nak bagitau suruh call Dr.Zalina juga.. Tapi they gave the same answer jugak..huhu..Pukul 3, saya berkeras nak makan jugak.saya dah tak tahan..Dan alhmadulillah dapat makanan..hehe..
My first meal after starving for about 20hours..huhu
(Ala..tu kt afghanistan tu lagi lama berlapar..huhu..insaf kejap..)
Pukul 6ptg, Dr.marlik come to my room, bagitau saya yg Dr.Zalina akn masuk esok pagi utk melawat saya..Since saya dah berkeras nak jumpa Dr.Zalina juga, dia dah call Dr.Zalina..Bukan apa, bukanlah nak berdegil, tapi as patient, we have right to decide and we are justified to do so..

Herm..lepas tu barulah saya boleh tidor dengan tenang..bangun cuma untuk makan ubat je..saya dah tersangat penat...sebab itulah saya ambil keputusan untuk tak bagitau sesiapa pun yg saya masuk ward and miscarriage..alasan saya...bukan tak nak susahkan orang utk dtg melawat, tapi saya taknak susahkan diri sendiri untuk menjawab semua panggilan dan menerima kunjungan sesiapapun yg pastinya akan bertanya benda yg sama. Dan saya dah tentu terpaksa jawab soalan yg sama juga berulangkali..oh..saya sangat penat untuk itu..keadaan badan saya benar-benar tidak mengizinkan saya untuk berbuat begitu..ditambah pula Mr.faris tak ada..kalau Mr.Faris ada, saya tak ada masalah untuk bagitau kat semua org, sbb Mr.faris boleh jadi tukang jawab semua panggilan dan tukang layan tetamu yg datang melawat kan...Huhu..saya harap tindakan saya ni betul. Kwn2 dan sedara mara..tolong jgn marah saya lg ye...saya sungguh penat waktu itu..Hehe...

Esoknya, on 18/9, Dr.Zalina datang berziarah...dia sungguh tak puas hati bila dia tak dipanggil pada pagi 16 september bila saya first time datang tu..Kata Dr.Zalina : 
'How come diorang kata saya takde..saya ada je kat bilik ni start dari 13/9 lagi..mmg lah saya off. Tapi saya memang selalu stay kat bilik saya bila hari saya off. Sbb takut kalau ada patient saya yg kena admitted..tapi takde pun org kol saya bagitau yg awak admitted..kalau saya smpt jmp awak pagi 16/9 tu awal2 saya dah bagi aspirin dah..sb saya rasa kepekatan darah awak tinggi..bebi tak boleh nak terima makanan dan oksigen sbb darah awak pekat..kalau sempat awak ambik aspirin awal2 insyaALLAh boleh selamat..tapi takpelah..mungkin bukan rezeki awak lagi kali ini.." tu kata-kata dr.zalina yg saya dah rephrasekan..lbh kurang mcm tu la..herm,,sedih juga dengar..rasa geram juga kat 'diorang' yg dimaksudkan tu..tergamak tipu patient ckp mcm tu..haiyaaa...tp btl juga kata doc tu..ketentuan ALLAH.. Dan sekali lagi saya ingat pesan Mr.Faris "Kita merancang dan Allah merancang..dan Allah sebaik-baik perancang"...

Erm..moral of the story...
ibu-ibu kat luar tu kalau yg belum ada penglamaan, turun darah, cepat2 la jumpa doctor..dan kalau boleh, simpanlah nombor phone pribadi doc kita..in case emergency happened on hari cuti mcm saya ni (16 september is 1 malaysia day) senang boleh kontek doc direct..tak perlulah nak harapkan nurses ni..huhu..walaupun private hospital, tapi harapkan org ni tak sama mcm kita buat benda tu sendiri...

lalu hari yg membosankan itu saya isi dengan tidur, reading newspapers and books (yg mmg saya bawa siap2)..and watching TV!!!

 ..is watching Oprah Winfrey Talk Show..

 ..My fav channel : Cartoon Network!...

Tom & Jerry Show!!!! Hehe..my fav cartoon...

No comments:

Post a Comment