Tuesday, March 19, 2013

Another Chapter of Life

Assalamualaikum...

Cukup 1 bulan 4 hari di bumi Kelantan.
Rasa macam lambatnye masa berlalu.
Lambatnya nak cukup setahun.
Nak balik KL...Huwaaa...
Susah rasa nak adapt dengan tempat baru ni.Bukan kata Kelantan tak best, tapi sebab tempat baru, cara hidup baru, persekitaran baru...Rasa macam...eh, susahla nak story.. Walopon kata masih kat Malaysia jugak, dan adab jua budaya tak jauh beza, tapi tetappp susah nak sesuaikan diri..

Poyo tak tiba-tiba budak yang dibersalinkan dan dibesarkan di Kelantan nak up entry macam ni? Kalo up as status fb matilah kena kutuk...muahahaha..

Sape tak suka duk hometown sendiri kan?
Bila-bila rindu mak boleh jenguk.
Hidup pun tak sunyi mcm dulu-dulu.
Imtinan pun ada kawan. Ramai sepupu-sepapan mak-mak sedara jua pak-pak sedara yg bak melayan dia. owh dia makin manja sekarang... Tapi BIJAK

Orang lain mungkin seronok dapat duduk kampung sendiri. Tapi saya apalah yg tinggal lagi kat bumi Kelantan ni. Rasanya lebih seronok untuk saya pulang sebulan sekali ke kampung berbanding menetap terus di sini. Hidup merantau tu lebih bermakna rasanya.

Ye saya paham...orang lain seronok la balik kampung, ada mak ayah kan? Bila kat kampung susah senang mak ayah boleh tolong. Nak makan apa sebut je kat mak,mesti dalam kata tak larat orang tua tu akan gagah masakkan juge kan? Saya ni ayah dah takde...mak plak sakit. Major stroke. Bukan main2 punya sakit. Lumpuh sebelah badan. Nak bangun nak duduk pun kena orang bantu. Saya rindu juga nak rasa air tangan mak mcm dulu-dulu. Gulai mak, percik mak, masak merah mak, nasi kerabu mak, nasi minyak mak...takde sape boleh celen di tekak saya ni. Rindu juge nak tgk ayah main gomol2 peluk cium cucunya nih. Rindu juge nak tgk mak dukung anak2 saya..kalaulah semua tu ada....mesti saya hepi duduk kampung. Tapi dah takdir mcm ni kan..terima dan resha. Tapi seronok tu takde. Lagi terkenang2 memori dulu-dulu adalah...

Tinggal bermanja-manja dgn mak ayah mertua...dengan abang&kakak-kakak ipar...segan tau. Huhu... Pulak mak ayah mertua adalah golongan-golongan yg sibuk manjang. Saya paham, mereka berdua byk sumbangan kepada masyarakat... Berjuanglah, berdakwah lah abah umi..kitoram anak2 menantu abah umi ni sentiasa nyokong je..

So, saya kalo terasa nak makan apa2...kakak-kakak ipar&abg2 lah tempat bermanja. Itupun segan tetap ada. Takut nyusahkan orang. Takut orang rimas. Padahal diorang takde mcm tu pon. Tapi hati ni tak sedap nak request mcm2..alaahhh, common sense. Tak payah explain panjang2 korang pon mesti paham kan?

Contoh ayat 1 : Kak,ujung minggu ni free x? Masakla nasik kerabu..sedapla kak masak...

Contoh ayat 2 : Maaaaaa....buatlaaa nasi kerabuuuu....

Haaa...kan nampak tak harakat tarik yg ayat nombor 2 tuh panjang kemain? Nampak tak beza dia canner? Nampak kan..kan?kan?

Instead of saya balik tinggal kat kampung, baik saya bawak mak duduk dgn saya kat KL je.. Hati tak sedih mak ada sekali depan mata. Boleh mandikan mak, boleh hidangkan makanan kat mak, boleh tukarkan lampin mak..tu semua adalah BAHAGIA bagi saya. Tapi tu lah...masalah nya mak pulak yg taknak...haish,dia taknak tinggalkan rumah dia tu.. Mentang-mentang rumah dia lagi besar dari rumah saya...sampai hati dia..hahaha... Takdelah, saya rasa saya paham kenapa...mesti mak sayang nak tinggal rumah tu sebab kat situ banyak kenangan dia dengan arwah ayah.. Sape tak sayang laki hoiiii...

Huhu...ape agaknya saya merapu ni? Macam takde intro, klimak, dan penutup je...keh keh keh...

hanya aku yg tahu apa aku tulihhhh

Okeh sambung lagi sikit....

Sekarang ni (selama sebulan 4 hari ni) saya tinggal dengan mak ayah mertua. So far so good... Tak kisah pun tinggal mana-mana. Asalkan memudahkan semua pihak, dan asalkan bila2 rasa rindu boleh balik jenguk makku anytime. Luckily parents in law adalah orang baik2.. Bukan stok "ibu mertuaku"...hahaa...

Inipun kitoram masih mencari2 rumah sewa. Susah. Susah nak jumpa. Susah nak berkenan. Bukanlah kata takleh duduk sebumbung dgn mak mertua. Boleh. Takde hal. Tapi segan. Segan hidup menumpang. Lainlah kalau mak ayah mertua tak sihat, kita duduk sekali tolong jaga. Itu lain. Ini dua2 segar bugar. Balik keje penat2, kena ngasuh cucu plak dah...Tengah2 malam cucu nangis kena bangun plak...kesian kan? Dalam umur2 mcm ni diorang perlukan rehat... Pastu lagi kalaulah nak duduk dgn mertua, camana nak bawak mak tinggal sekali? Ni alang-alang dah duduk kelantan ni bolehlah pujuk mak duduk sekali. Boleh jaga dia. Dulu KL jauh sangat dia kata...ni dag dekat ni, grab lah peluang betul2...

Urm...doa-doakanlah korang supaya we all dapat rumah sewa cepat2..boleh set up life cepat2..boleh susun plan dan bisnes cepat2...

Okeh Nanti-nanti kita sembang pasal life kat sini ok.hihihi...

::.:: Daughter - Wife - Mom ::.::

2 comments:

  1. Sy tau perasaan nyer..walaupon sikit berbeza tp tetap lbh kurang..sy yg kene ikut asben tinggal kat rawang tak sabar2 nk blk duduk kat shah alam..sebab...eerrr..lebih bandar kate nyer...ngeeee..dan lg mahu duduk dekat dan jage mak yg skrg selalu tak sihat..walaupon rawang tak jauh mane..tp rase nak duduk jg die hari2...:-)

    ReplyDelete
  2. Sis aty...wah kembang kempis la idung saya sis aty singgah sini...hehehe...eh by the way thanks ek. Huhu...mana x rindu,dah bertahun duk KL..dah biasa ada curve, ada one utama, daiso segala...tetiba kat sini kedai manjaku pon seketul...haha...

    ReplyDelete