Saturday, March 23, 2013

Selamat Tinggal Makcik Arni

Dah seminggu lebih takde bibik.
So far not so good. Hahahahaha...
Penat tau bila dah terbiasa ada pembantu tetiba takde. Walopon dulu keje yg makcik arni ni buat tak banyak mana pon, tp tetappp terasa bila dia takde.

Part yg paling terasa bila tak sempat nak layankan Imtinan. Homeschooling tah kemana...tinggal berhome-guling-guling dan ngamuk2...Kesian dia..Ate nak homeschooling kemende, dah baby nak campak mana? Kannn?

( i can do it... I can do it... I can do it....)

Ni lah word keramat yg selalu saya ulang-ulang tayang dalam hati, tiap-tiap hari.. Mewujudkan aura Positif dalam diri.
Yes, i can do it, BUT i need more and more time to make it as routine... ohoit, Imtinan tu makin hari umur dia makin bertambah...nak letak BUT lagi kat situ? Eherm...macam rugi je tak sempat nak fokus pada pembelajaran dia.

Uhuu...maafkan mama sayang.

Makcik Arni ni keje bagus. Bolehla...Umo dia 49. Amik direct dari Medan. First time datang Malaysia. Saya amik sendiri tak guna ejen pon. Takde duit la koram nak bayar mahal2... Urus sendiri. Dalam kata bijak pandai menguruskan kemasukan bibik sendiri, boleh tak sedar umo dia dah tak layak untuk dapatkan permit. Permit pembantu rumah asing kan umo maksim kena 45... Rule yg tu saya tahu. Tapi cemana saya tak perasan yang umi makcik arni ni dah 49???!!!

Hurm...jap, ape motip umo maksima 45 nih? Bukan ke kalo lagi tua lagi elok jadik pembantu rumah? Kan bagus, dia lagi tahu handle budak2..dah tak panas baran...dah takde boypren segala...kan? Haih...

Burnt jgk la RM1700 kos buat passport medical dia semua kat Medan sana nun...
Last2 baru 3 bulan keje permit tak lulus plak..buat rayuan pon tak lulus jugak. Jadi dah selamat dihantar pulang la... Urmh nilah org panggil takde rezeki kan?

Err...tapi sebenarnya ada jugak rasa syukur bila permit dia tak lulus.. Makcik ni pun ada jgk problem sikit2...kejap2 nangis rindu anak. Anak dia mandi sungai demam ponnnn dia nangis sakan kat sini, bengkak2 mata. Mintak nak pulang!! Agak2 la makcik oii... (Well...i understand what moms feel).. Buat susu imtinan pun asyik bersemut je...buat air milo satu mug pun semut lebi seploh ekor! (ye, saya kira) . Dah tua, mata tak nampak agaknya...haih.

Tapi tulah kita ni kalo boleh taknak la layan kasar2...org tua plak tu. hormat dia macam makcik2...panggil pon "makcik" instead of bibik. Walopon maksudnya sama je. Kesian jgk dia dah tua, banyak kerja saya buat sendiri je. Dia tolong2 sikit je. Selalunya tolong kemas dapur, sapu rumah, dan basuh baju budak2...lain2 puan majikan dia ni buat sendiri. Sebab hormat jugak maka Salah silap dia saya jarang nak tegur. Tapi tulah....bila byk bagi muka, byk jugak peel yang timbul. Dah macam2 dah.. Last sekali dia buat keje ikut suka cara dia lah. Saya diamkan je walopon tak puas hati sebenarnya. Betulla org2 yg ada pengalaman dgn maid indon ni selalu pesan : JANGAN BAGI MUKA. Sekarang baru saya paham. Ni baru 3 bulan pun dah start buat keje tak ikut cara kita, esok2 bulan2 seterusnya? Saya takut nanti bulan saya je yang mengambang trang tang tang nanti... Puncanya : sebab layan baik macam family....

Tapi apapun makcik arni ni layan anak2 baik. Tak pernah nampak dia berkasar dgn budak2 ni..dia pon dah ada cucu...dah pangkat nenek2 dah ni...
Pulak tu tak reti nak panjang2 tangan.. Tangan dia pendek je...hahaha...pendek sampai takat buat keje rumah jelah. Kata nk ngambil barang ke duit ke memang takde la... Pastu bila suruh pakai tudung dia pakai...solat pun tak tinggal. Kira ok la kan...

Tapi Takpela makcik...saya ni bukan apa makcik...boleg je saya usahakan untik makcik masuk sini balik. Ada caranya. Tapi saya rasa takpelah kot...macam yg saya cakap kat atas tula makcik...makcik paham kan?

Makcik ni selalu baca blog saya

Tipu....hahahhaha...

Dah dah...bosan dah ni...tak tau nak merapu apa...anak2 dah tido. Belah kanan Iman, belah kiri Imtinan...Mama kat tengah?

Abeh tu Papa? Papa kat KL... papa ada mama lain dah
Larikkkkk.....hahahahahaha

Daughter - Wife - Mom

No comments:

Post a Comment