Saturday, October 12, 2013

Perokok

Assalamualaikum,

Lebih-lebih dulu saya nak mintak maaf sgt lah kalau ada yg terasa ek. Saya ni nak tegur cara elok. Tapi kadang tu kita tak tau camana nak mulakan, camana nak susun ayat.

Macam ni.

Saya tau yg singgah ke blog saya ni pun kebanyakannya mak-mak kan. Bila dah jadi mak ni, pertama-tama yg kita pikir pun mesti ANAK.

Saya bukan tak suka orang merokok. Saya boleh je terima budaya merokok tu. (boleh panggil budaya tak ni?) Benda ni lama dah pun ada kat malaysia ni. Family saya pun ada yg merokok. Adik beradik saya ada dua orang yg merokok. Ape ada hal, merokok je pun. Saya pun tak kisah sebab diorang reti berpikir. Kalau merokok, tak merokok dalam rumah. Datang "gian", pegilah korang berdua berasap-asap secara berjemaah diluar rumah.Tenkiu bro. Muah muah muah....Muahahhaha.

Cuma satu je la, saya mintak tolong eh. Nih mintak tolong ikhlas dari hati...Kalau taknak jaga diri sendiri takpe. Tapi tolong lah hormat anak-anak kecik ni. Sebab diorang kecik sangat lagi. Sistem imunisasi badan masih lemah. Lagi pulak belum pandai nak tahan2 napas, nak kipas2kan tangan bila asap lalu depan hidung diorang...Senang je. Tolong sayang anak2 kecik ni...Tak susah pun. Kita semua ada tanggungjawab terhadap anak-anak kecik. Diorang ni ahli syurga.

Contoh2 respek adalah ,
Masuk restoran, nak merokok duduk kat luar. Takyah duduk dalam. Senang kan?

Kalau takde meja kat luar, nak merokok kat dalam jugak-jugak, tengok kanan tengok kiri, carik meja yg jauh dari kanak-kanak. Saya mintak tolong nih.

Lepas tu jgk kalau nampak sign "no smoking" tu silalah simpan senyap2 rokok tu dalam poket. Kejap je abang2...akak2...

Saya ni sejujur-jujur dan seikhlas hati tak penah ada rasa benci ke nak marah ke kat org merokok. Tak penah. Saya no hal. Sebab saya paham benda kalau dah jadi rutin susah nak tinggal. Tapi saya akan jadi kisah kalau org smoking dekat2 dengan anak2 saya. Mintak maaf ek.

Ok2, saya mintak maaf kalau ada yg tersinggung. Mungkin ada yg singgah ke sini suami korang smokers. Atau isteri korang smokers. Saya tak marah pun. Cuma saya nak mintak tolong dari para isteri/suami ni tolong cuit-cuit sikit hasben atau wife eh. Kalau kat public, dan ada kanak-kanak pulak kat situ tolong yeh cuit2 sikit pasangan korang, slowtalk dgn diorang. Sape lagi nak tegur kalau bukan partner sendiri kan? Errr...dan kalau boleh tegur adik-beradik ke, kawan ofis ke, sedara mara ke, that would be good lah kan. Saya paham, masing2 pun ada ego sendiri. Salah cuit lain pulak kang jadinya. Tapi demi anak2 kita, demi ummah. Saya bukan concern utk anak2 saya je. Tapi ank semuaaaaa orang. Sbb kita SATU UMMAH.

Bukan apa...
Ya saya tahu sebagai rakyat Malaysia kalaulah kita tak suka org tu merokok depan kita, kita boleh tegur depan-depan. Macam iklan dlm tivi tuh...... Tapi berapa kerat yg berani buat mcm ni? Saya tak berani. Bukan malu. Tapi takut. Orang malaysia ni baran-baran...Serius saya tak rasa malu langsung nak tegur. Tapi saya tak boleh nak predict org tu akan respon camana. Buatnya dia naik angin, makan penampo free je la iolssss...kan? Tegur menegur berdepan-depan ni belum "in" lagi dalam masyarakat kita.

Mintak tolong yang last sekali adalah tolong spread this mesej boleh? Kalau mampu up la kat fb status ke, buat entri kat blog korang ke. Pleaseee.... Takat nak harapkan blog-hidup-segan-mati-taknakpulak macam blog saya ni memang tak kemana lah kan.

Apa perasaan korang kalau bawak anak bersiar2 kat taman, lepak-lepak duduk2, tibe2 ada orang datang duduk sebelah berkepul2 asap keluar?

Apa perasaan korang kalau masuk kedai, tengah bergumbira bersantap dgn anak-anak, tiba2 ade dua tiga orang lelaki datang (sorang pun dah cukup) duduk selang satu meja, syok menghembus asap?

Saya kan speechlesssss. Terus "terkagum-kagum", hati apekah yg mereka miliki? Hati batukah? Atau besikah? Terkaku takleh nak buat apa. Kadang bila dah sedih sangat saya pandang je smokers tu. Pandang dengan pandangan sayu dan kecewa.

I love my kids. I love your kids.

Eh, Selamat Hari Raya AidilAdhha....
Nak balik kampung 4,5hari...yeah yeah yeah....


Daughter - Wife - Mom

2 comments:

  1. samalaa kita su...penim pale dok sebelah smokers..kdg tu makan secara laju sbb nk blah cepat...adeihh..

    ReplyDelete
  2. Sesuatu yg "tegar" dlm masyarakat mmg susah nak diubah... :'(

    ReplyDelete