Monday, September 20, 2010

Kisah Keguguran 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera to all.. Apa khabar ye sahabat2 dan readers semua?

Dah lama sangat tak jenguk blog ni..It has been 2 weeks rasanya..Erm, diuji ALLAH dengan kepantasan waktu, kehilangan nikmat, dan ketidaksihatan fizikal..

Sebagaimana maklum oleh beberapa sahabat, saya telah mengalami keguguran. Itu sahaja yang Mr.Faris maklumkan kepada semua melalui laman web sosial facebook. Short and precise. Hehe..Itu sahaja yang termampu.Dan, dikesempatan ini saya nak jelaskan semuanya apa yg berlaku kepada sahabat2 semua. Sekadar berkongsi pengalaman..Mana tahu berguna untuk sahabat-sahabat readers semua kan..

It was on the last thursday's morning -16th September 2010 - darah keluar! Sooo banyak.Oh...paniknya saya! Mr.Faris and me had a short discussion - we decided finally untuk balik KL juga. Sbb flight at 8.30am dan malamnya Mr.Faris kena fly to Incheon. Waktu tu dah rasa tak sedap hati.. Landed je kat Subang Airport pagi tu, we headed urgently to Ampang Puteri Specialist Hospital - looking for my Gynae Dr Zalina. but we were told by the staff that Dr.Zalina off. Oh Tuhan..otak cramp for a while. Kami juga diberitahu yg there was only one on call Gynae..tu pun not available and will only come to visit if I were in a serious condition. Kami dinasihatkna untuk pulang dulu dan datang balik esoknya. Ok then..kami pun balik la..Pergi kat Gombak Medical Center..Pun takde specialist jugak. Tapi saya sempat buat ultrasound. i can see that the bebi still inside there..alhamdulillah..Balik rumah berehat..

Mr.Faris dah rasa tak sedap hati nak tinggalkan saya malam tu..yes, it was a three days journey to Incheon. Saya faham dia risau nak tinggalkan saya sendirian dengan keadaan saya tu. Tapi apalah pilihan yg ada..Saya pujuk dia dan cuba yakinkan dia yg saya tak apa-apa..tanpa saya tahu yang malam itu ada sesuatu yg akn berlaku..with a tears, he kissed me..and told me : "sayang..apa-apa jadi kol  somebody mintak hantar pergi hospital tau..dan ingat..kita merancang, Allah juga merancang, dan Allah itu sebaik-baik perancang.."

At 11.45 pm - I were alone at home. Perut terasa memulas, dan sakit dah mula terasa.. Darah dah keluar semakin banyak.. berketul2..Sakit sudah terasa..dan waktu tu saya semacam tahu yang saya akan keguguran. Ya Tuhan..Sakitnya...Dan saya hanya mampu beristighfar dan berzikir memohon pertolongan dari Allah..i was not able to contact my husband as his flight was scheduled on 11.30pm..Saya tak tahu apa nak buat. Saya buka laptop -google tentang bleeding dan keguguran- apa yg saya jumpa : "sakit sewaktu keguguran ni sama rasanya macam sakit sewaktu rahim berkontraksi waktu nak bersalin" ini saya baca dari satu blog,mungkin penulis pernah ada pengalaman. Lalu saya tarik nafas panjang dan lepas perlahan-lahan. Saya cuba mencari saki baki ketenangan dicelah-celah kekalutan emosi dan kesakitan itu..

Saya baring terlentang,luruskan kakikedua-dua tangan diletakkan ats perut (macam solat) . Saya pejam mata. Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim saya tarik nafas panjang, saya tahan untuk kiraan 20 dan saya lepas perlahan-lahan. Saya ulang langkah itu sebanyak 3 kali. 

Akhirnya tepat jam 12.12 tengah malam, saya dapat rasakan perut saya sangat sakit seperti nak buang air besar, lalu saya bangkit,terus ke tandas.  Saya lihat ada bebola kecil sebesar ibukaki keluar. Bebola itu jernih dan saya nampak bayi saya seolah-olah sedang tidur. Airmata saya tumpah...tumpah kerana sakit rahim yg masih berkontraksi dan tumpah kerana terharu melihat janin yg masih kecil. Rasa tak percaya yg itu adalah anak saya! Sangat comel dan tenang... lengkap sempurna, mata,dua kaki,dua tangan, telinga..oh sempurnanya dia..Tenangnya dia..Ketenangan itulah yg membuatkan saya jadi tenang..

Erm..tak sampai hati rasanya nak letak pic bebi kami tu kat sini..

Saya keluar toilet dan saya letakkan janin itu ke dalam bekas plastik. Rahim kembali berkontraksi dan kesakitan terasa kembali. Darah keluar semakin banyak. Saya kembali baring, pejamkan mata..Saya tarik nafas dalam-dalam dan saya hembus perlahan..Untuk menghilangkan rasa sakit itu saya sempat lagi main game.. yelah, apa lagi yg saya boleh buat di tengah-tengah malam macam ni..saya start main game dari level 1 sampai level 11..waktu tu sakit dah tak tertahan..Airmata keluar lagi...Bukan kerana sedih, tapi kerana sakit! Pukul 2 pagi, saya buka website Ampang Putri Specialist Hospital - Saya baca sedikit infi di bahagian emergency. Saya kol dan tanya kekosongan wad. Waktu tu mmg saya rasa sakit yg terlampau, akhirnya saya putuskan utk ke hospital, and request to be admitted.

Saya duduk sekejap, dan berfikir seketika. 

Waktu tu hanya ada 3 perkara yg melekat kat fikiran saya:

1. Pesan Mr.Faris ; Kita merancang, dan Allah merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik perancang. Ini membuatkan saya tenang menghadapi kehilangan si kecil kami.

2. Teknik bertenang sewaktu menghadapi kesakitan melahirkan yang saya baca dari buku IBU DIBELAI ANAK DIBUAI karangan Dr.Ariza.

3. Kisah ketabahan Maryam ibu junjungan besar Isa 'Alaihissalam yang menghadapi kesakitan melahirkan seorang diri.

Saya aplikasikan ketiga-tiga ilmu di atas dan alhamdulillah ALLAH berikan saya ketenangan.. Kesakitan itu hilang seketika digantikan dengan ketenangan. Syukur pada ALLAH. Alhamdulillah, saya sempat kumpulkan beberapa barang yang hendak di bawa ke ward - walaupun tidak semua - tapi setidak2nya saya sempat juga capai sehelai baju, toiletaries, dan beberapa keperluan asas wanita yg lain (hehe.....). 

Jam 2.30 pagi saya dah siap, buka gate, start enjin myvi kesayangan saya. sakit kembali terasa. Tapi alhamdulillah, kisah perjuangan Maryam sekali lagi memberi saya kekuatan untuk memandu sendiri ke hospital. Walaupun sakit, saya yakinkan diri saya yg saya mampu lakukan..Selama 10-15minit drive tu saya tak putus-putus beristighfar demimenggantikan rasa sakit tu..huhu..Alhamdulillah..selamat juga sampai..Dan, alhamdulillah Allah sekali lagi permudahkan urusan saya bila saya terlepas dari road block kat depan Zoo negara tu walaupun saya speed 120-140 km/j tanpa sempat pasang seat belt. Huhu..Terima kasih ya ALLAH kerana permudahkan segala urusan.

Jam 2.45 pagi saya sampai di wad kecemasan, terus dimasukkan air dan disuntik ubat untuk stopkan bleeding, dan ubat tahan sakit. Tapi sakit still tak hilang juga..Lagi teruk adalah. Rasa sakit hati kat nurses  adn doctor yg treat saya time tu pun ada juga..Huhu..Hingga jam 4 pagi barulah saya di bawa ke maternity wad. Alhamdulillah..dapatlah saya tidur  untuk satu jam..

It was how the night ended...... Alhamdulillah Wa Syukrillah......

3 comments:

  1. akak, sedih saya bila dapat tau berita ni...sya sangat kagum ngan akak...kuatnya semangat akak...
    Dugaan Allah... insyaAllah ada hikmah disebaliknya...sayang akak... :)

    ReplyDelete
  2. hi zah..salam alaik..lama x jmp ye.. sayang zah juga...semoga ALLAH mentakdirkan yg terbaik utk kita berdua ye..hehe..kawin jemput! ;p

    ReplyDelete
  3. w'salam akak.. tau xpe.. :)
    Amin...
    kawin? insyaAllah...tapi berjanggut gak la kalo akak tunggu...hehe

    ReplyDelete