Sunday, February 26, 2012

Saya & Tidur

Assalamualaikum..salam kasih sayang di pagi minggu..

Saya tak suka tidur,tp kalau saya dah tidur,saya tak suka bangun.Saya akan jadi suka pada tidur saya..haih,susah nak ringkaskan ayat!

Conclusion : SAYA MEMANG HANTU TIDUR...

Dulu saya tak tau pun saya ni kuat tido.Waktu kat maahad dulu kawan baik saya malissa selalu complain : "mu kalo tdo mmg payah nak bangun"..takat tu xpe lg. siap exaggerate "pg td waktu qiam aku tolak2 badan mu punya kuat...pooooon x bangun!" ahh..mesti dia saje reka2 kan..takkanlah kot..(err..ntah2 betul..sori lisa ;p)

Pastu time sekolah jgk saya suka tido pagi dan tido petang...dan jgk tdo mlm. Abang-abang saya kalo kejut mst bunyi dia mcm gempa bumi "aaaaaaadiiiiiikkkkk!!!!banguuuuuuuun!!!!" ye,diorang tarik sampai doplohlapan harakat,vokal paling tinggi,siap dgn efek tendang2 pintu bilik tu..ada saya bangun? Takde maunyeee..yg best tu sbb saya ank tunggal pompuan,bilik xde share dgn sesiapa ye..hohoho..
**tapi saya ada sorang abg,abg Mujib saya kalau dia kejut mst saya bangun. Dia tutup kipas,buka lampu,letak tgn dia kt ubun-ubun saya,pastu slow2 dia seru saya "adik......bangun dik." yes,tang tu jgk saya celik mata.bangun.senyum.tenkiu. Haha..dia je blh kejut saya dgn berkesan,tu pun lepas dia attend kelas psikologi time dia kt uia.. (eh...psiko kah aku?gulp!)

Zaman kat 'u' plak.tukang kejut saya pg2 adalah kak anoi.ni rumet tegar saya.. (kak,saya sayang akak!) 5minit sekali dia kejut. Bangun pagi,dia kejut.tak bangun.pastu dia g gosok gigi.dia dtg kejut.tak bangun.pastu dia g mandi.dia kejut.tak bangun.pastu dia siap pakai baju cantik2.dia kejut.tak bangun.bila bau je perfume dia,nampak dia dah berdiri depan pintu compartment saya,dah siap sandang beg dan pegang buku,dan bila dengar dia cakap "sukati ko lah sumayyah." otomatik saya akn bangun sbb tau bila dia dah g kelas takde sape dah nak kejut saya! Haha...tapi gigih kan dia buat benda sama mcm tu tiap2 hari.
**bila kak anoi grad,sbb dia senior 2tahun dari saya,saya selalu miss class.tp Tuhan tu baik...dia bagi saya kawan mcm Una,yg selalu susunkan jadual untuk saya tiap2 sem (dia pun spesis mcm saya). Sejak tu saya takde dah ponteng class pg,sbb semua class saya start kul 10 onwards!! Thanks una.

Pastu bila dekat2 nak kawin hobi saya makin menjadi. (sbnrnya bukan salah saya,tp salah org sekeliling sbb ada je yg nyokong hobi saya ni..contohnya : una..sila baca entri ni smpai habis,korang mesti akn setuju bahawasanya ramai yg nyokong hobi saya ni..hehe)

Ok sambung.

Waktu 2,3bulan nak kawin saya dgn mak tinggal dgn abang sulung saya.sbb rumah kami tgh renovate. Memula pikir mst x best,dah x blh tdo byk2,segan kot dgn kakak ipar. Sehari dua tebiat tdo pg tu xde la,kul 9pg bangun la,tp xtau nk buat apa sbb breakfast abg dah beli siap2 sblum g keje.Nak masak untuk tngahari kakak ipar saya tak bagi. Siap warning lg "akak nak treat yah dgn ma sebagai tetamu istimewa selama duduk sini"..hurm,tenet xde,astro xde, computer game x best,jadi.........apalagi choice yg ada selain tido?
Weekend mst abang&ank2 buah bising,cik su ni tdoooo je..bangun le,berenti le berangan jadi anak dara..sampai ank2 buah selalu bila masuk bilik buat-buat efek terkejut "eh eh..ada baby besaaaaar punya dlm bilik tgh tido..." sakit hati campur kelakar ok..
** Mak selalu bebel..bangunla...duduk rumah org ni,tolong2 la kakak tu apa yg patut. Pastu kakak ipar saya mesti cakap : " eh biarla,sementara jd ank dara ni lah ma nak tido puas2..esok da kawin tak boleh dah..dah g tdo..g..." kan?betul kan?ada je yg nyokong..tp kakak ipar saya silap,sbb dah kawin pun ada jg yg nyokong..siapa?husband saya lah tu..

Memula kawin cam isteri lain jgk konon-konon nk siapkan breakfast untuk husband pagi2..kemas rumah bagai.. Sekali husband cakap, (ni betul ni saya tak tipu).. "abg bukan keje mcm org lain,pagi2 kena breakfast,bersiap g keje.ayg x payahla nak buat breakfast semua tu.lagi baik temankan abg tido je"...oh dia pun suka tido jgk rupanya..jadi breakfast kami biasanya kul 12 tghari :-> tapi kalau time ada class tu kena bangun pg jg lah kan.dlm kul9 gitu..husband yg sediakan breakfast (sapu jem kat roti) kalau hari saya ada class.. tenkiu abang!

"vaccum cleaner tu berat..ayg xpyh buat.nanti abg vaccumkan karpet tu"

"washing machine tu besaaar..ayg nanti xsampai tu nak kaut semua baju..xpe tinggal.nanti abg jemurkan"

Yg tinggal utk saya cuma bersilat didapur & tidooo je..tenkiu again abang.
**kan betul ada je yg nyokong kan?

Sejak tu jg lah saya dan suami ada satu hobi baru iaitu sama-sama silentkan henpon bila tido..hehe..org kata tdo pg payah rezeki..tp kalau dah mmg keje husband tu jenis yg byk keje belah mlm..rezeki mlm..nak buat camana kan?

Sekarang bila dah ada baby jadual tdo tu dah berubah cikit..sikiiit je pun..sbb baby imtinan ni jenis yg ikut mama&papa dia jgk..jenis yg kul 10 mlm dah tdo,kul 11pg baru bangun! Tp dia x boleh kalau mama dia tinggalkan katil.mesti dia bangun.jadi apalagi yg mama blh buat di atas katil yg empuk disulami sejuk aircond ni selain tido?tengok...anak pun nyokong jgk!

Cuma tebiat susah bangun tu dah takde dah..anak bunyi hek hek ckt dah bangun dah..bunyi anak je ye.bunyi benda lain saya tak layan. Sebab tu hobi saya dan suami dalam men-silentkan henpon tetap tak berubah walopon dah ada baby. Makin menjadi lagi adalah. Reason : takut nanti baby bangun kalo bunyi henpon..

Moral : hargailah setiap moment2 indah kehidupan.






- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment