Tuesday, March 6, 2012

Momma's Journey

Assalamualaikum salam sejahtera buat semua.

Sedang kebosanan di balik selimut menahan sejuk di bumi Launceston,Tasmania. Untuk kulit Melayu seperti saya 8 darjah celcius adalah sejuk. Baru balik dari menjamu selera. Seorang kakak PhD menjemput kami ke rumahnya..makan2..Kemudian singgah beli barang-barang dapur di pasaraya. My Mr.faris suruh masak ayam turki. Menggagau!! Haha..

Saya bosan ni.. Bosan sangat..Imtinan tgh mngempeng,jadi terlintas nak bercerita ttg pengalaman sebagai ibu. Untuk yg baru nak jadi mak atau yg baru jadi mak macam saya boleh la baca. Buat rujukan sampingan. Erk...?

21/9/11 saya selamat lahirkan
Sofiyya Imtinan secara c-zer.

Bermulalah saatnya dimana saya dan suami bertatih menjadi mama dan papa. Stress.

1bulan - stress. Sbb imtinan selalu nak mengempeng. Tiap kali menyusukan dia menitis airmata. Sakit ok. Bukan ngada-ngada nak nangis. Memang sakit. Nipple crack tu perkara biasa. Emo juga. Pernah sampai taknak susukan dia dah (kesian imtinan..mama didnt mean it dear)..husband pujuk... Ingat lg husband cakap

"Banyaknya pahala ayg dapat. Tiap titis susu tu dikira pahala. Tiap titis airmata tu pun pahala jgk"

Insaf!

Minggu ketiga Imtinan nangis tak stop2..akhirnya saya admit yg anak saya lapar. Susu saya tak cukup. Saya byk baca di FB kumpulan ibu menyusu dan di blog-blog jg supaya jgn stop breastfeed baby walopon susu tak cukup. Baby nangis itu perkara biasa. Baby baru lahir mmg kuat nyusu. Saya byk terpengaruh dgn ini. Sbb tu saya tensen.

Bagi saya,awak sebagai ibu mesti awak tahu milk production awak mcmana. Bila nurse dtg timbang anak turun 0.13 kg. Saya surrender. Nangis lagi bila tak dpt nak full breasfeed baby. Stress. Tensen. Hancur musnah dah harapan nak full breastfeed. Pastu kakak ipar saya nasihatkan saya. Dia pun bersalin operate mcm saya juga.

Kata Kak Kathy saya "Akak dulu pun mcm tu. may be rahim kita lambat kecut sikit. Kita kan tak bertungku tak berurut. Takpe,campur je susu formula. Nanti dah lama2 nanti kita full breastfeed balik. Hannaan akak buat gitu ler.."

So saya lega. Kurang sikit stress. Tambah bila tgk anak buah saya Hannaan tu sihatnya terlampau2..tak pernah demam pun.

Jadi start umur 2minggu saya kasi Imtinan formula milk. Tp gilir-gilir dgn susu badan.
Tgk dia lena je tido. Kenyang ye..


2bulan - Saya start uruskan baby sendiri. Suami dah mula keje. Tau sajelah keje Mr.Faris ni macamana. Sekali trip adala 3-4 hari juga. So dlm masa 3-4 hari tu saya uruskan Imtinan sendiri. Sebelum pegi keje mr.Faris akan siapkan lauk yg perlu. Ikan siap disiang dibasuh,pastu perap dgn garam kunyit. So dia akan kira siap-siap berapa kali meal saya sepanjang dia keluar keje tu. Contohnya kalau g keje 3hari,jadi 6meals. Selain ikan perap untuk saya bakar sendiri, nanti dia dah ready-kan ayam masak kicap atau ikan bawal masak merah atau daging goreng. Pastu lauk-lauk ni di bahagikan kepada portion kecil2 pastu di frozenkan. Kira nanti saya tinggal masak nasik dan masukkan lauk frozen tu dlm microwave jelah.

Tau kenapa?
Sbb imtinan tak boleh ditinggal langsung walaupun tidur! Basuh beras 2minit pun dia meraung. First time Mr.Faris keje, trip 4hari. Kami tak prepare apa2. Kononnya saya blh handle. Hasilnya, selama empat hari tu juga saya cuma santap roti-biskut, biskut-roti. Sambil makan sambil menitis airmata sambil balas mesej husband...

Sbb tu bila MrFaris keje,saya jarang 'makan'..tp saya 'sumbat' makanan..Haha..makan sebelah tangan,meriba sebelah tgn. Sambil mengunyah sambil agah anak..Terer tak?

3 bulan - masuk je umur 3bulan 1 hari, Imtinn reject formula milk 100%!! Pandai anak mama..alhamdulillh saya kembali fully breastfeed dia. Susu badan pun dah banyak..Syukur tertunai hasrat hati. Berkat sokongan suami juga ni. Kalau saya mmg malas dan putus asa dah rasanya. Yela,sakit kot pinggang nak duduk menyusu. Pulak tu bkn sekejap,kadang sampai sejam dua dia menyusu sampai tertido. Tak boleh gerak langsung. Nak minum air pon tak boleh! Cabut je dia bangun. Terkebil-kebil. Tapi bila tgk husband mcm bersemangat,saya kuatkn hati.

Dia takdela bertazkirah ke apa nak kuatkan semangat saya tu. But he always speaks through action. Kalau baby nangis nak susu,dia tanyala "ayang dah bagi susu badan ke hari ni?" kalau saya jwb belum, dia bawakla baby pada saya. Pastu dia ambilkan bantal sendal kat belakang saya,letak bawah kaki saya..lepas 20minit menyusu dia tanyala "belakang ok?sakit tak?" kalau saya jwb sakit,dia bentangkan toto letakkan bantal suruh saya menyusu sambil baring...kejap2 dia tanya ada rasa dahaga tak? Ada rasa lapar tak?bila tgk dia terlebih bersusah payah mcm tu..dia tak kisah lari naik turun tangga ats bawah nak ambik bantal ke toto ke,apa ke..saya tinggal duduk je...takkan tu pun tak boleh? Takkan tak paham2 lagi yg si suami tu nak awak susukan anak dia fully...kan?

Tapi perangai Imtinan still mcm tu juga. Tak blh nak tinggal langsung. Kalau papa dia ada xpe la,dia dah pandai main-main. Tapi bila papa takde mama langsung tak boleh tinggalkan dia sorang2.. If not dia akan nangis meraung. Risau tau takut kena sawan. Mak saya selalu pesan. Dont let the baby carying so long...nanti boleh kena sawan. Itu bahaya.

Tapi Imtinan dah ada pola tidur malam yg baik sejak umur 2bulan. Dia akan tidur sepanjang-panjang malam tu sampai pukul 9@10 pagi..(kadang-kadang sampai kul 12 tghari) bergantung pada keadaan. Kalau takde bunyi bising lamala dia tdo..lagi lama kalau time dia celik mata mama ada kat sebelah terus bagi dia ngempeng. Dia akan tdo sepuas-puasnya. Nak tau dia cukup tidur ke tak adalah bila dia celik mata dia akan senyum pastu gelak tak ingat dunia.

Start umur 3bulan ni juga pagi2 bila dia celik mata saya blh tinggalkan dia main sorang2..saya g la dapur masak apa yg patut. Nak mandi ke apa time ni lah. Lebih kurang 30minit gitu. Pastu dia dah hek hek bunyi kena g layan dia. Mandikan dia,tidokan dia balik. Dia akan tido selama dua jam dan jaga 1jam. Dgn syarat kena riba atau sama-sama baring dgn dia..kalau letak dia jaga.Main-main,nyusu. Tido balik. Gitula dia.

Saya merungut juga. Takleh nak buat apa. Nak basuh baju tak blh, nak kemas rumah tak boleh. Tp Mr.Faris kata takpe..laundry dia akn setelkan. Rumah dia akan kemaskan. End up , rumah bersepah! Pakaian ke dobi! Hahaha..sebab dia pun sibuk juga..kadang-kadang saya kesian tgk suami berpeluh-peluh uruskan hal rumah. Semuanya sebab imtinan tak mau tido sendiri di siang hari..

Tp pertengahan umur 3bulan Imtinan dah boleh meniarap. Dah blh tgk tv. Jadi sempatla mama nak g mandi ke nak masak ke..kalau takat masak nasik tu dia tak nangis la.. Letak dia guling-guling depan tv..sempatla siap apa yg patut. Tupun semua kena cepat-cepat. Masak cepat. Makan cepat. Mandi cepat.

4bulan- Saya dah mula rasa bosan. Bosan sungguh duduk sesaja kt rumah. Riba ank je keje. Tekak pun jemu duk mkn lauk frozen je. So ckp kt husband , dahla bang..jemu..imtinan pun dah blh duduk dlm carrier..so masukkan dia dlm carrier, masak,basuh baju,sapu2 rumah cikit2..kira bolehla dari tak buat apa lgsung..nak duduk2 baca buku takde maunya budak kecik ni. Koleksi buku2 saya terperap je kat rak. Sampai mood nak beli buku pun dah out. Yg lama pon x sempat baca. Duk dlm carrier blh la,kdg2 sampai tertido dlm carrier pon xpe.sbb kena dukung suka la dia. Tak kuasa saya nak baca buku sambil berdukung!

Erm tp still bosan jg. Saya jenis tak blh duduk saje. Nak buat keje byk2 sakit belakang...huhu..imtinan ni kategori berat blh tahan juga la..lahir pun dah 3.73..umur 4bulan 7.5 kg dah..tak dpt bayangkan cmanala sy blh mampu buat keje sambil carry 7.5kg? Haha..tapi Allah tu Maha Adil. Dia tahu saya mampu sbb tu dia takdirkan semua ni untuk saya. Rumah dah mcm tak berseri. Mcm takde roh...Bila husband balik dari flight kitorang selalu keluar.

Ok. Cerita pasal keluar. Huhu..time imtinan umur 2,3 bulan saya sgt kekok bwk dia keluar. Saya tak suka anak nangis in public. Sbb saya rasa itu mengganggu. Sebelum kawin,sebelum dpt anak sendiri pun saya sgt terganggu kalau tgk budak2 buat perangai kat restoran ke dalam flight ke..so bila anak sendiri ofkos la saya rasa org lain pun tak suka kalau anak saya nangis. So keluar pun akan jadi stress jgk. Stress sokmo!

Byk depend kt husband jela.. Dia jauh lebih tenang betbanding saya. Dia selalu cakap dulu "bukan kita sorang yg ada baby..org lain pun ada baby jg. Ada ank juga. Sape2 yg ada anak mesti paham keadaan kita.. Sape yg pandang2 tu msti dia takde anak lg..nanti2 dia ada anak dia pon akan paham.."

Kadang2 sebab dia selalu rilek2 saja dlm semua benda, bila sesekali dia panik saya rasa lucu pula.

Sekarang Imtinan dah 5bulan. Dah pandai byk benda. Kami pun dah pindah ke kondo. Saya tak boleh duduk rumah teres. Saya mintak pada suami nak pindah ke kondo. Alhamdulillah dia tunaikan permintaan saya. Ala...sebelum ni tak pernah mintak apa pun kat dia..hehe.. Bila dia on saya rasa lega sgt..bila husband keluar g keje pun saya takla rasa bosan sgt duduk berdua dgn Imtinan. Nak basuh baju buat keje pun dah kurang penat sikit. Sebab tak payah berlari naik turun tangga macam duduk rumah teres dulu.

Jadual saya sebagai surirumah tangga sekarang ni :

Bangun pg kul 9 @ 10..Bangun sama dgn imtinan. Layan dia bermain jap pastu saya tinggal dia tergolek ats katil. Saya mandi, keluarkan lauk, masak nasik, masukkan baju dlm mesin basuh. Sambil2 5minit sekali jenguk anak.. Done. Biasa saya akan stop buat apa saja keje bila Imtinan dah panggil.

Susukan dia kejap. Pastu mandikan dia dan sambung susukan dia. Dia akn sambung tdo balik dlm kul 11.. Saya akan temankan dia tido..sambil2 baca apa2 buku,berblog,atau tgk tv.

Pukul 12.30 camtu dia bangun lah. Masukkan dia dlm carrier,sambung masak. Jemur baju. By the time siap masak&jemur pakaian dia dh ngantuk balik. So tidurkan dia..dlm kul 2dia bangun saya mkn lah sambil2 ngagah dia. Lepas makan masukkan dia dlm carrier lg,mula vakum..mop lantai..dah siap tu dia ngantuk dah. Tdokan dia lg.

Macam tulah saya hari-hari. Buat keje bila anak bangun. Keje2 yg tak blh buat sambil carry dia tu saya tunggu la time papa dia balik,ataupun malam bila dia dah tdo. Kalau tido mlm tak payah temankan. Bolehlah kemas dapur,lap2..basuh toilet ke.. Saya tak berani nak buat semua tu sambil carry imtinan sbb kan nanti kena guna pencuci..takut nanti ada infection ke apa kat dia..takut dia alah.

Syukur lah dapat baby baik mcm imtinan ni.. I mean baik yg standard mcm baby lain juga..bukan jenis yg mengamuk tak tentu fasal..i keep reminding myself yg baby nangis adalah normal. Baby tak nangis adalah tak normal. Baby tak nak tinggal sorang adalah normal. Baby nak always be entertained adalah normal.

P/s : ini entry 2hari lepas. Tak sempat publish tetiba internet slow..hari ni aci publish je trus dah penat nak mengedit bagai..

Babai :-)

No comments:

Post a Comment