Friday, January 18, 2013

4.1.2013 : Al-Fatihah buat Tok Ayah

Assalamualaikum...salam kasih sayang.

Lama saya diam. Makan bulan kata orang. Menguruskan anak-anak kecil banyak memakan waktu senggang saya. Apatah lagi kedua-duanya masih menyusu dengan saya. Biar penat tu Allah sahaja yg hitung, demi anak. Dihujung penat ini ada hasilnya. InsyaAllah.

Permulaan 2013 yg perit.
Biarlah saya meluah pedih di sini.

Jumaat : 4 January 2013.
Tok Ayah kembali ke rahmatullah. Setelah beberapa bulan di ICU,Tok Ayah pergi juga. Redha disebalik duka. Tok Ayah ni atok Mr.Faris. Saya cuma cucu menantu. Tapi hubungan kami rapat. Saya lebih rapat dgn Tok Ayah berbanding atok saya sendiri (juga telah kembali ke rahmatullah dipertengahan 2011)
Tok Ayah suka bercerita. Saya cucu menantunya yg pertama. Saya pula byk melayan. Cuma biasanya saya tak punya masa yg lama untuk bersembang dgn Tok Ayah. Kekangan waktu. Kali terakhir saya pulang bertemu Tok Ayah, sebelum arwah kritikal, Tok Ayah bercerita lagi. Kali ini tentang anak-anak. Bermula dari anak sulung hingga yg ketiga. Lalu saya minta diri utk pulang. Teringat lagi kata-kata Tok Ayah : "Nantilah dulu...tak Sempat habis cerita nak balik dah? Masih ada tiga lagi..." Beriya Tok Ayah minta saya tunggu. Tapi betul2 saya tak punya byk masa,lalu saya berjanji akan datang lagi utk mendengar sambungan cerita Tok Ayah. Tanpa saya tahu itu kali terakhir saya dpt bersembang dgn Tok Ayah. Janji tinggal janji.........

Kali seterusnya saya pulang Tok Ayah dah tak mampu bercakap. Kritikal keadaannya. Terlentang di katil ICU. Air mata saya mengalir laju saat Tok Ayah genggam tangan saya waktu tu. Dia cuma boleh menggenggam. Tak boleh bercakap. Waktu tu hati saya meraung, merayu, Tok Ayah...ceritalah...sambunglah cerita...kali ni saya akan layan tok Ayah bercerita. Saya janji takkan tinggal Tok Ayah lagi...

Bila waktu melawat tamat saya harus keluar. Perlahan2 Mr.Faris bisikkan ke telinga Tok Ayah.. "kami kena keluar dulu". Terus bacaan pulse dan tekanan darah Tok Ayah naik tinggi. Saya ingat lagi dia genggam tgn kami berdua kuat-kuat. Sangat kuat. Sampai saya terpaksa sedikit keras membuka satu persatu genggaman jemari Tok Ayah..
Maafkan kami Tok Ayah...

Dan itu pertemuan terakhir...

Ingat lagi saya,terujanya Tok Ayah waktu saya temankan dia ke hospital membuat rawatan mata sewaktu sihat dia. Waktu tu saya baru kawin dgn Mr.Faris. Terujanya Tok Ayah mendapat cucu menantu sulung, dia perkenalkan saya pada semua nurse dan doktor kat dlm bilik rawatan tu..

Ingat lagi saya, terujanya Tok Ayah bila saya melahirkan Imtinan. Cicit pertama dia. Dia panggil Imtinan "cit-cit" sebab Imtinan kuat menangis katanya. Tok Ayah memang lucu...

Saya rindu....rindu pada gurauan Tok Ayah....tak lama saya kenal Tok Ayah,baru 4 tahun...tapi terasa sangat kehilangannya. Tapi saya redha. Kami redha. Kalau "pergi" itu yg terbaik untuknya berbanding terlantar di katil hospital, pergilah Tok Ayah...bersemadilah dgn tenang...saya yakin dgn amalan baik Tok Ayah didunia.

Enam org anak-anak Tok Ayah dibesarkan dengan baik. Didikan agama yg sempurna. Tok Ayah yg tidak pernah tidak kesurau berjemaah tiap waktu solat. Selagi larat selagi itu dia gagahkan diri ke surau. Walaupun hujung2 usia matanya sudah tidak nampak. Dia gagah juga berjalan ke surau dengan tongkat. Tok ayah yg rajin bangun malam bertahajjud.

Al-Fatihah buat Tok Ayah...Abdul Ghani Bin Sulong...

- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment