Sunday, December 22, 2013

Bercakap

Kalau hari ni Iman cukup setahun. Hari ni jugak Imtinan cukup 2tahun 3bulan. Diorang kan share haribulan yg sama :)

Skrg ni suka sgt bercakap. Mcm2 vocab dia serap. Siap dah boleh buat ayat. Mmg dah blh layan besembang la dgn dia. Best! Saya mmg suke layan dia becakap. Dari dia kecik2 dulu lagi saya mmg buat kawan dgn dia. Dah mmg saya kat umah ni sorang2. Nak becakap dgn sape lg kalau bukan dgn dia kan? Hahaha. Boleh mati oii tak becakap sehari.

Yg paling seronok sekali bila dia tiru apa yg saya duk cakap kat dia hari2.. Tersegan pun ye jgk. Sbb mcm boleh nampak diri sendiriii je kat tingkah laku anak tu. Haha..

Mama : Imtinan, cepat lah sini...
Imtinan : Mama...shabar boleh? Shabar...
Mama : ...................

Mama : Imtinan, tolong amik pampers.
Imtinan : Kejap...kejap...
T__________T

Tu kadang kan kalau dia nak form ayat yang panjang...punyeeeela susah. Pelan2 satu2 dia susun word tu. Memang tunggang langgang habis lah. Hari tu Mr.Faris outstation. Biasa balik siang dah, dlm pukul 9pg mcm tu. Imtinan dgn Iman time mcm tu dah bangun tido siap mandi. Boleh terus main dgn Papa. Ada satu kali tu Mr.Faris balik dah tengah malam dlm pukul 11malam kot. Terus pegi tido sebelah Imtinan. Tak kejut la dah tengah malam kan. Dalam pukul 3 pagi mcm tu Imtinan terjaga. Saya mmg belum tdo lagi. Dia pandanggg je papa dia kat sebelah. Gelap kan lampu tutup. Terus cepat2 Imtinan bangun pegi kat saya..

"Mama....sya-pe tuh? Eiii...bunyi...tidur... (Papa dia tidur berdengkur ;p)

"Imtinan tak kenal ke tu sape?"

"Urmmmm...."

"Cer Imtinan g tengok dekat2"

"Ehhh....laaaa...papa!!! Hahahahaha"

Terus dia gelak besar...

Ok tu first time saya boleh perasan yg Imtinan dah boleh form ayat yg panjang..dan dah faham situasi yg complicated bg kanak2. Bukan mudah situasi untuk kenal seseorang dlm gelap. Nak respon macamana. Nak kontrol terkejut. Nak cakap apa...kan? Seronok tgk perkembangan dia.

Semalam paling panjang dia susun ayat.
Bangun pagi, tengok Papa dah takde kat sebelah. Dah keluar setelkan urusan.
Pastu dia tanya saya..

"Mama....papa...ma-ne?"
"Papa g buat keje sikit,"
"Allaaaa...na-nak lah,"
"Imtinan taknak apa?"
"Nanak la...papa....keje..."
"Oh...bukan. Papa bukan pegi keje. Papa cuma g buat keje"
"Ooooo....bu-at....keje?"

Diam jap. Berpikir sesuatu. Pastu sambung lagi.

"Mama...."
"Ye sayang...."
"Kakak....kayuh-kayuh....ashi-kal...tok-ayah...baru....mainan....umah"

Aaaa sudah....mati nak memahamkan ni. Ape la dia maksudkan tu. Huhu...
Dia mmg bahasakan diri dia "kakak". Dia tak boleh sebut nama sendiri. Kalau sebut nama sendiri terus jadi "Nai"...haha..

Saya suruh dia ulang lagi sekali. Lepas tu saya teka la. Banyak kali jgk dia cakap "bukan...bukan...". Ok, tekaan saya tak kena la tu dgn apa yg dia nak. Lama betul kitorang berteka-teki. Rajin pulak dia duk ulang2 cakap benda sama. Finally saya dpt teka...Phewww...

Rupanya dia nak cakap.

"Kakak balik umah tok ayah. Ada mainan baru. Kayuh-kayuh basikal!"

Hahahha...mimpi naik basikal dgn tok ayah dia agaknya. Huhuhu...































Sayang sungguh2 kat Papa dia. Diorang dua ni mmg ada bonding yg sangat rapat. Pegi futsal pun bawak anak. Pegi jumpa lepak dgn kawan2 pun angkut Imtinan. Sampai kawan2 dia kalau jumpa dia mmg tanya Imtinan dulu. Mana Imtinan? Imtinan sihat? Mcm tu.

Tapi imtinan sekarang ni mcm ada perasaan malu. Kalau tetamu dtg rumah dia jadi pendiam. Bermain tetap bermain. Tapi mulut tu tak becakap la. Org tanya apa2 x nak jawab. Padahal tetamu tu tok ayah dia je pun. Caner ek nak kikis buang sikit sikap malu tu? Hohoho....

Sayanglah ini budak.....sayang ketat2..


Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment