Saturday, August 31, 2013

Hari Terakhir di bumi Kota Bharu

Hari ini hari terakhir di bumi Kota Bharu.
Perkara paling ralat tak dapat buat adalah:

PERTAMA : Jaga Mak.
KEDUA : Tak sempat bawak anak2 jumpa bekas MB Tuan Guru.

Tak sabar sebenarnya nak pindah ni.
2beg baju dah hantar ke rumah baru last week. Yang belen2 bawak esok je, dgn flight. Cargo dapat 40kg per person. Saya dgn Mr.Faris total jadi 80kg kapasiti beg untuk cek in. Errr harap2 tak lebih muatan. Kalau lebih, kita kenyit2 mata sikit kat staff di kaunter tu. Bukan awak dulu satu sekolah dengan saya ke? Begituuuu.....

Err,walaupun dah terbayang-bayang best nye nak masuk umah baru. Siap termimpi2 iolsss. Akan tatapi tetap ada sedih di hati. Tempat jatuh lagikan dikenang. Inikan pulak tempat tidur bangun berak dan kencing. Tak banyak kenangan yg best kat umah ni. Tapi kenangan duduk di bumi KB ni agak manis jgk rasanya.

Ramaiiiii sgt yg kondem kitorang. Sebab tak sampai setahun dah pindah lagi. Saya pun terkondem diri sendiri jgk. Hari tu beriya-iya nak duduk Kelantan. Buffering period dua tahun nak lepak2 Kelantan,dekat dengan keluarga, sebelum berhijrah ke negara orang. Konon. Pastu ni tak sampai setahun eh nak pindah KL balik? Macamtu lah cara-cara saya mengkondem diri sendiri. So bila dah jumpa rumah kat KL yang lebih selesa (pandang pertama), hati macam alahai payahnya nak buat keputusan. Apa kata mak, apa kata in law, apa kata abang-abang saya. Apa kata makcik pakcik. Apa kata ketua kampung. Apa kata D.O kawasan....hoit, kalau nak pikir apa orang kata sampai bila pun tak setel kak yang oiii...

Last week kazen saya meninggal. Duduk thailand. Mak saya orang Thailand. Muda lagi kazen ni baru umur 16 tahun. Tak tau sakit apa. Hospital takleh detect sakit apa. Waktu ziarah ke sana tu Mr.Faris buka cerita nak pindah balik KL dah. Pastu adik ipar mak, pakcik saya la...Saya panggil Khali. Khali cakap...

Inilah kehidupan. Kita kena berani cuba. Kalau tak cuba kita tak tahu. Kamu dua kan taknak beli rumah kat KL sebab nak beli rumah kat kelantan. Nak duduk Kelantan kan? Bila dah cuba duduk sekejap tapi rasa tak boleh teruskan, pindah lah...sekurang-kurangnya kamu tahu yang kamu memang tak boleh duduk Kelantan. Jadi lupakan kejap impian nak buat rumah kat Kelantan tu. tunggu pencen ye..ada masa kamu kena pejam mata, tolak tepi pandangan orang lain.

Terbukak sikit minda lepas dengar nasihat khali ni. Mr.Faris cakap....eh bagusla khali ni. Best cakap dgn dia, positif kan dia.
Ha....dia baru kenal khali tu. Kitorang jarang pegi Thailand. Saya dari kecik dah kagum dengan khali ni. Dia dulu muda2 belaja medik, kat jordan. Ke india ek...tapi somewhere yg belah-belah sana la. Lepas habis belaja taknak balik, sebab nak belaja agama pulak. Terus dia sambung pegi Syria belajar kitab kat sana. Lepas tu balik Thailand keje kejap je jadi doktor. Kat sana kan tanah siam. Hospital kerajaan jarang la org Melayu/Muslim yang pegi zaman dulu-dulu. Jadi dia rasa dia tak boleh nak berkhidmat untuk orang kampung. Dia benti keje. Buka klinik kecik2 kat umah dia. Waktu tu hidup dia jadi susah. Gaji takde. Orang kampung yg datang susah2 semua. Ubat kasi free je. Pastu Allah bagi dia keje mengajar agama kat sekolah. Dapatla gaji sikit2 sara anak isteri. Cukup makan. Tapi lama-lama Allah buka rezeki dia. Solat dhuha tak penah tinggal ni. Dari zaman dia susah dulu sampai la sekarang dah kaya raya... Anak-anak buah belah mak sekarang ni, yang agak susah sikit semua dia tanggung belaja. Murah betul rezeki dia.

Dah tercerita pasal Khali dah.
Apesal tah. Errrr...kesimpulannya sentiasa positif dengan kehidupan.

Back to cerita pindah randah. Saya kan, bila pandang muka mak,terus tak sampai hati. Nak cakap nak pindah balik KL tu macam lahaiiii susahnya. Tapi bagitau jgk. Mak selamba je. Mcm tak kisah. Macam pegilah korang muda2 lagi. Aku ni dah tua. Duduk sini je...arghhhhh serius tak smapai hati.

Saya kan, bab2 involve family ni berat sungguh hati nak buat keputusan. Secara jujur dan berterus terang nye. Saya adik kesayangan abang-abang. Diorang kalau boleh nak saya duduk umah mak. Biar je Mr.Faris sorang2 kat KL...melampau lah korang ni wahai abang-abang...hahaha. Sebab saya adik bongsu. Dan satu-satunya anak perempuan dalam keluarga. How they appreciate Imtinan, dan Iman...saya pun terharu. Mr.Faris tu lagi lah beruntung. Masuk family saya, manja ya amat. Sampai kan tersebut je nak makan apa, jap lagi adela tu kat meja.

Tapi itulah, bukan tak sayang abang-abang. Tapi tempat isteri tu di sisi suami. Susah senang biar bersama. Tak sanggup lah nak berjarak jauh sedangkan pilihan untuk tinggal bersama tu ada.

Biarlah...moga2 ada sesuatu yg terbaik di sebalik keputusan ini.

Note : Sebenarnya saya tak tau saya nak tulih apa......

Tsk....Tsk....

4 comments:

  1. sroottt...tskkk...

    kagum plak ngan khali tu..hati mulia.

    pindah ni mcm2 ujian gak..akak semenjak kawen lbh kurang 6 kali berpindah randah...letih yg amat..

    eh..nk ke negara orang? gi mana tu?

    ReplyDelete
  2. Samela dgn kite kak....ni dah rumah ke berapa ek...
    Urmmmm...lupa dah. Hihi...tp sy suka je pindah2 ni...mcm seronok dpt move sana sini, dpt rasa tempat baru...suasana baru. Takla bosan. Tapi kakak ipar saya ade la cakap, nenek moyang org jawa selalu pesan kalau pindah randah jgn lebih 10kali, nati jatuh papa... Tsk...tsk... T______T

    ReplyDelete
  3. Sblm kawen sy selalu berpindah randah...kerje kl..umah shah alam..dekat jer..tak kene tol pon..tp nk gak hidup sndri..menyewa sndiri kat kl..pastu..biler rase tak besh jer umah tu..pindah lg... pernah sewa bilik...hangkut sekali katil lemari penuh2 bilik..tp tak sampai sebulan dah lg..sbb tak pekenan ngn housemates...hahaha...lepas tu boring..blk tinggal ngn family..berulang ke kl..tp sekejap jer.. lps beberape bln pindah kl blk...adeeyyhh....penat dekorasi dn susun atur jer ar...eeaahhh...?? Hahaha.. dn tu pon bkn terakhir...tukar kije kat shh alm..pindah lg..jumpe jodoh terus cr umah sewa..tak smpai sbln kawen..pindah ke rawang... dan dr umah sewa...jd penduduk tetap...mungkin ni noktah nyer kot....eerrr...tp laki kate die kene tukar ke johor...huwaaaaa....!! Nanges dulu siap2 sbb pikir yg kemas pindah baru ni pon tak setel lg....

    ReplyDelete
  4. hah...kena tukar ke johor? serius eh? mesti akak berat hati nak tinggalkan 'kampung" akak kan? hehehe...urm itulah pindah ni part nak pack and unpack tu memenatkan sgt. tapi akak set-set rajin. Kira rajin la tu duduk mana2 pun nak mendeko2 lagi. saya sayang nak kuar duetttttt...kikiki

    ReplyDelete