Saturday, July 13, 2013

Rindu lagi

Assalamualaikum.

Semalam kan buka ramai-ramai. Mr.Faris dia upload gambar buka ramai2 tu kat fb. Lajuuuu dapat like. Yela abah tu mmg ramai kenalan pon. Uplod apa2 picture kalau ada berkait-kait dengan abah, terus tenggelam kita2 ni. Antara ramai2 yang like and komen tu, tetiba naik komen dari cik Mi. Cik Mi ni husband arwah cik gee.

Hari tu penah buat entri pasal arwah cik gee. Jap kasi link.....

[KLIK]

Komen dia lebih kurang mcm ni : "seronok buka ramai2. Kami berbuka sunyi..tak taulah raya macamana. Asyik teringat kat arwah".

Lebih kurang la. Tapi bila baca komen tu saya dah terbayang dah mesti syahdu sangat cikMi duk layan anak-anak buka and sahur. Serius takleh nak imagine seorang lelaki kena jaga anak-anak kecik..siapkan makan pakai anak nak g sekolah, semua-semua tu...hisyyyy...sungguhlah tabah hati cik mi tu. Anak-anak dia kecik lagi kot. Yang sulung baru 10tahun. Yang bongsu 4tahun macam tu.. Dan-dan tu jgk rasa nak remove picture buka puasa ramai2 tu dari FB. Rasa ralat bila kita gembira suka-suka tapi kita tak sedar yg "suka" kita tu dah buat orang lain sedih.

Pastu buka FB tengok pulak hari ni 13 Julai birthday kawan rapat waktu sekolah dulu. Pulak...memang bergenang-genang dah mata ni. Birthday arwah Nurdiana. Buka FB dia tengok picture dia. Serius saya rindu. Rinduuu sangat rasa. Diana ni junior setahun dari saya. Sekolah menengah sama-sama. Sangat baik dia. Betullah orang kata kan. Orang baik-baik ni Allah sayang, ambik cepat2 biar duduk dalam peliharaan Allah,dekat dan rapat dengan Allah. Biar tak terkehel langkah kat dunia ni.

Diana ni pada saya sempurna..PERFECT. Tinggal lagi manja...hehe.. Diana,kaksu rindu awak tau..Manja sungguh dia dengan saya. Start time sekolah, sampai dia masuk Darul Quran, sampai lah bila dia dah berpunya. Then saya lepaskan dia slow2 pada yg lebih berhak. Saya tau saya dah kawin, saya takkan mampu nak jaga dia sampai bila-bila. Dulu waktu sekolah, kitorang group yang aktif lah jgk. Asyik program, asyik usrah, asyik berpersatuan. So memang banyak masa spend sama-sama.

Jap...ni nak bagitau ek, entri ni saja saya catatkan untuk kenangan diri sendiri. Mungkin akan panjang, mungkin akan meleret..saya nak lepas rindu...maafkan saya.

Lupa camana boleh kenal Diana. Tapi serius dia cantek. Sangat cantek. Kecik comey dan manis sangat orangnya. Putih kemerahan. Kalau senyum perghhh....bijak pulak. Kalau tak silap SPM dapat 9A..ke 10. Lupa. Dan baik. Baik yg bukan buat-buat. Dia macam jenis yang jujur tu. tak pandai nak pikir yg orang buat jahat kat dia. Tak pandai nak pikir yang orang busuk hati kat dia. Ni ada gambar amik dari fb dia.



Hari dia tunang. Pinkish je muka takde mekap2. Yang pakai spek tu kawan baik dia. Dari time sekolah sampai dia meninggal. Pun kawan saya jgk.

Habis SPM, Diana ni dapa masuk Darul Quran untuk program persijilan tahfiz yg setahun ke dua tahun tu, sebelum dia disalurkan terus ke UIA. Menangis-nangis dia taknak pergi sebab saya tak dapat. Kitorang sama-sama g interview untuk masuk ke DQ tu. Mula-mula dia taknak pegi pon interview tu. Sayalah yang insist dia. Konon-konon suruh dia teman saya. Sekali dia dapat saya yang tak dapat. Itu yg dia rasa bersalah, terasa macam dia amik tempat saya kat DQ tu lah. Sebab kemasukan ada kuota. Saya cakap kat dia, redha lah percaturan Allah dah macam ni. Kaksu ok je...memang frust tapi mungkin ni yang terbaik untuk Kaksu.

So dia masuk DQ. Saya pegi Pusat matrikulasi UIA. Sepanjang-panjang dia kat DQ tu dia selalu sangat hantar surat. Luah perasaan. Cerita itu cerita ini. Cerita dia mengantuk dalam dewan waktu minggu orientasi pun dia bagitau. Cerita dia kat dalam bas lalu tepi bukit fraser pun dia bagitau. Yang paling saya teringat sampai sekarang, ialah dalam surat-surat dia tu, selalu dia sebut : "saya rindu sangat kat kaksu. Saya tengah nangis ni."

Tapi saat ni masa ni saya rasa ralat sangat bila surat2 dia tu saya tak tau mana letak. Kalau tak, surat2 dia kalau dicompilekan akan jadi satu diari yang akan saya simpan dan tatap selalu. Huhu. Pernah sekali tu dia ada masalah dengan sorang kawan rapat dia jugak. Berjela-jela dia tulis surat, sampai berbelas helai....beratnya rasa hati tanggung rindu. Diana, kaksu betul2 rindu awak.

Saya tak putus hubungan dengan dia. Kadang2 kitorang balik kampung sama-sama. Walaupun saya kat matrik UIA dan dia nun di Kuala kubu Bharu sana.

Slowly saya memang mencari seseorang untuk dia. Seorang yang boleh jadi suami untuk dia. Bukan senang. Sebab saya memang nak orang yang betul-betul boleh jaga dia. Sebabnya Diana ni pernah bagitau saya satu ayat keramat ni :

"Kaksu....saya kan tak mintak banyak dalam hidup saya. Tak dapat jadi hafizah pun takpe. Tapi saya nak kawin. SAYA NAK JADI ISTERI SEBELUM SAYA MENINGGAL. "

"Kenapa Diana cakap macam tu?"

"Sebab isteri yang meninggal dalam keadaan dia taat pada suami dia akan masuk syurga...kan Kaksu?"

...............................................
Tulus kan hati dia? Diana....camana ni, kaksu rindu Diana sangat2 ni....huhu..

Pastu bila di Matrik, Allah perkenalkan saya dengan seseorang yang bernama Badariah Ruslan. Pernah jadi kawan rapat saya juga. Saya panggil dia badar. Badar ni kelakar habis. Classmate dan coursemate. Selalu la badar ni cerita pasal family dia. Takdir Allah juga, Diana ni kahwin dengan abang si Badar ni. Bukan saya yang aturkan,itu cerita lain. Tapi bila saya dah kenal family badar ni, saya tahu hatibudi mak ayah dia. Saya tahu betapa mak ayah dan keluarga badar ni sayang sangat kat Diana, slowly saya lepaskan Diana untuk handle hidup dia sendiri.

Dan saya kahwin.
Komitmen pada marriage dan pelajaran mmg buatkan saya dengan Diana makin jauh..tapi tak putus cuma tak serapat dulu. Lepas saya kawin, tak lama Diana kawin dengan abang Badar ni. Rezeki Diana, dia dapat baby lebih dulu dari saya. Tapi baby dia lahir tak cukup bulan. Baby girl.

Lepas bersalin tu baru dia tahu yang dia penghidap SLE. Dang! Start dari tu Diana duk ulang alik hospital. Tapi saya langsung tak pikir yang SLE tu serius. Ingatkan biasa2 je. Sampailah waktu saya mengandungkan Imtinan, dah ujung-ujung nak bersalin tu Badar call saya bagitau Diana makin tenat. Organ banyak dah dijangkiti. Saya di KL-tunggu hari. Dia di KB. Hati memang teringatkan dia.

Pastu saya bersalin. Berpantang di KL. Bila berpantang sendiri sorang-sorang takde orang jaga langsung ni life agak kucar kacir. Stress and bla bla bla buat saya terlupa pada dia. Sampailah satu hari Badar sms bagitau yg Diana tenat sangat dah ni. Dia nak cakap dengan su. Memang terussss saya call. Tapi dapat cakap dengan Diana kejap je. Dia tak bercakap pun. Dia tak larat. Dia penat. Suara tak keluar campur sebak. Pastu Diana buat bahasa isyarat (ikut cerita badar) mintak loudspeaker kan henpon. Dia nak saya bercakap dia nak dengar je... Saya pun bercakaplah tapi saya tak nangis. Sampailah Diana dah penat. Dia nak rest.

Saya bagitau Badar...Badar cakap kat Diana nanti lepas pantang kaksu balik. Kaksu g jumpa Diana k. Jap je.

Tapi tu lah last saya bercakap dengan dia. Memang saya balik Kota Bharu, minggu ketiga sleepas saya bersalin. Tapi mertua seorang yg kuat berpantang. Tambah keadaan saya pon memang tak sihat sangat. Suruh tunggu 40 hari.. Tapi bila Allah kata dah sampai masanya takde sape boleh tangguh...14/10/2011 Diana dijemput Allah... Diana pergi dihari saya melangsungkan aqiqah untuk anak pertama saya...



Arwah bersama suami.




Arwah kat tengah-tengah. Yang pakai tudung putih tu Badar.

Diana....dulu Diana selalu cakap yg Diana rindu kaksu kan? Tapi Diana boleh tulis surat Kaksu untuk lepas rindu, Diana boleh jumpa kaksu untuk lepas rindu...
Sekarang ni Kaksu rindu Diana, kaksu nak tulis surat sape nak baca? Kaksu nak jumpa sape?

Diana...hari ni 4 Ramadhan. Kaksu titipkan rindu dan doa buat Diana di sana. Allah sahaja yang berkuasa menghadirkan rindu dan doa ini buat Diana. Moga tenang di sana. Tiada lagi kekalutan dunia. Tiada lagi keluh kesah manusia. Diana pergi sebagai seorang hafizah Al-quran, Diana pergi sebagai seorang anak yang solehah. Diana pergi sebagai sorang ibu, Diana pergi sebagai seorang isteri.

Segala yang baik-baik itu telah menjadi milikmu.

Impian Diana untuk pergi sebagai seorang isteri yang taat kepada suami telah Allah tunaikan. Selesai sudah urusan Diana dengan dunia. Di sana untuk Diana berehat setenang-tenangnya. Allah pelihara dia ya Allah.


Daughter - Wife - Mom

6 comments:

  1. pagi ni saja blogwalking tetibe terbaca n3 ni...n tetibe jd sedih sgt2...bada 2 pun kwn sy,kwn 1 skolah.n kenal family dia...saat arwah pergi pun sy tau..x sangka plk jmp n3 ni huhuhu

    ReplyDelete
  2. Oh ye...kenal jgk dgn arwah diana ye? Baik kan dia...huhu..takpelah. Kita redha urusan dia kt dunia dah slesai..nak g ziarah anak dia tapi segan jgk rasa..huhu..brw trm kasih sis khairiah sudi ke sini..

    ReplyDelete
  3. Innalillah, moga Diana ditempatkan di kalangan org2 beriman

    ReplyDelete
  4. sebaklaa pulak baca...semoga Allah curahkan rahmat kasih sayang yang byk utk arwah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk orang-orang terdekat dgn saya yg Allah ambik balik..sekurang-kurangnya Dia bagi saya peluang utk kenal dgn org baik-baik mcm arwah. Sama2 kita doakan...huhu

      Delete