Wednesday, August 4, 2010

Ayat Pengasih...Perlukah?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. Wish u ols da best for today..

Sahabat-sahabat semua mesti dah baca title kat atas ni kan?

"Psstt..Su, nak ayat pengasih untuk suami tak...?Jgn risau, ni ayat Al-Quran.."
Soalan inilah yang buat SUfi terpanggil untuk menulis entry ini..Hihi...
Itulah yang terjadi kat kelas tadi..Seorang sahabat bisikkan soalan tu kat SUfi.. SUfi terkedu juga..
Tapi SUfi ketawa jer.. tak tau nak jawab apa sebab dah terkedu. Bukan terkedu kerana apa, tapi terkedu kerana sepanjang berkenalan dengan 'buah hati' SUfi sampai lah sekarang Mr.Faris dah jadi suami Sufi, dah hampir 2 tahun, Sufi tak pernah terlintas langsung di fikiran nak amalkan ayat-ayat pengasih.. Innocent sungguh rasanya..hehe..

Belum sempat Sufi bagi apa-apa respon kepada soalan tu, lecturer kami, Datuk Salleh dah masuk kelas..Dan sepanjang pembelajaran tadi SUfi rasa 50% saje yang masuk ke telinga SUfi, selebihnya Sufi fikirkan pasal 'ayat pengasih' tu..

SUfi fikirkan..Perlukah ayat pengasih tu SUfi amalkan? SUfi tahu tak salah kerana guna ayat-ayat Al-Quran. Tapi Sufi takut SUfi rasa bersalah pada Mr.Faris..terasa macam guna-gunakan Mr.Faris la pulak..

Alasan SUfi...apa tujuan ayat pengasih tu? Biasanya sebab tak mahu suami cari lain.. Ye..Sufi akui tak ada perempuan di dunia ni yang sudi berkongsi suami. Sebab kita sayang sangat pada suami kita tu kan.. Tapi bagi SUfi...

SAYANG BUKAN BERERTI MEMILIKI DIA, TAPI BERKORBAN UNTUK MEMBAHAGIAKAN DIA

Kita selalu rasa bila kita sayang seseorang kita wajib memiliki dia.. Itu namanya sayang yang bertunjangkan nafsu.. Sedang sayang yang sebenar-benar sayang adalah apabila kita mahukan yang terbaik untuk dia, bukan yang terbaik untuk kita. Contohnya macamana seorang ibu dan ayah sayangkan anak..sayang yang tak mengharapkan apa-apa balasan, malah sanggup berkorban apa sahaja untuk anaknda tersayang.. Itu lah sayang sebenarnya.. lalu sebagai isteri, Sufi harapkan Sufi boleh sayang Mr.Faris seikhlas itu..

Jadi, andaikata satu hari nanti Allah buka pintu hati Mr. Faris kepada wanita lain, apalah daya SUfi untuk menentang hukum ALLAH yang telah termaktub halalnya itu kan..Cuma doa SUfi mudah-mudahan andai itu terjadi Allah hadiahkan SUfi dengan keimanan yang berganda-ganda dan kesabaran yang tak tertara.Kerana SUfi sangat sayangkan Mr.Faris..
Jadi,masih perlukah doa pengasih itu untuk SUfi amalkan? Ya, keinginan tu ada, tapi entahlah...lalu sebagaimana biasa SUfi bincangkan dengan Mr.Faris, Sufi tanya kepada Mr. Faris..SUfi rasa jalan terbaik ialah SUfi MINTA IZIN dari Mr.Faris..Kalau Mr Faris izinkan SUfi amalkan ayat pengasih ke atas dirinya, insyaALLAH SUfi akan amalkan...

Dan...jawapan Mr. Faris petang tadi adalah : "Amalkanlah sayang..apa salahnya..siapa tahu kalau doa yang sayang amalkan tu boleh melindungi abang dari guna-guna orang lain kan.." Ye..exactly itulah jawapan yang keluar sepontan dari mulut Mr.Faris.. Sangat comel jawapan itu.. Secara tak langsung SUfi dah dapat izin..Tapi rasanya tak secepat ini Sufi nak amalkan..Hihi..masih berkira-kira lagi..

Sufi google... jumpa doa in dari http://altf4numeric.blogspot.com
Bacalah Surah Yusuf Ayat 4 yang berbunyi:

"Idz Qaala Yuusufu Li Abiihi Yaa Abati Inni Ra Aitu Ahada' Asyara Kaukabauw Wasy syamsa Wal Qamara Ra aituhum Lii Sajidin"
Bermaksud:
Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya," Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku..."
Kemudian sambung Surah Thaahaa Ayat 39
"Wa-alqaytu 'alayka mahabbatan minnii walitushna'a'laa 'ainii"
Bermaksud:
"Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku."(Qs.thaahaa:39)
Caranya:
Setiap kali bertemu atau bersua dengan kekasih/ suami, bacalah kedua ayat ini. Utk dapatkan kesan yg baik, hendaklah diamalkan selalu membaca dihadapannya. Tidak perlu membaca dengan kuat, memadailah dgn hanya membaca di dalam hati.
Selain itu, agar dikasihi masyarakat, bacalah kedua2 ayat ini setiap kali lepas solat sebanyak 3 kali.
* Penting! Anda dilarang sama sekali menggunakan ayat ini dgn tujuan yg tidak baik.
Wallahu A'alam... :)

2 comments:

  1. btul tu su..ak stju ngan ur statemen cinta n syangkn sesorg bkn bmakna kite memilikinya tp lbih bmakna bile kite mampu mbahagiakannye..ak pn xpnh tfikir tuk amalkn ayat pengasih wlupn pnh bca tntg ayat2 tu..

    ReplyDelete
  2. betul3...tulah baru betul cinta sejati kan..jgn kita pikirkan kepentingan diri sendiri leboh dari kepentinganirg yg konon kita sayang tu.. (ter-emokah..hehe)

    ReplyDelete