Thursday, June 13, 2013

Rindu

Assalamualaikum.

Pernah rasa rindu? Mestila kan.. Semua orang penah rasa rindu. Rindukan kenangan, rindukan orang yang disayang.
Dalam hidup saya, ada dua perkara yang saya rindu dan bila rindu tu datang saya jadi sedih sangat. Sedih sebab

Rasa rindu tu takkan bawak ke mana. Statik kat situ je. Paling tak merembes airmata. (Pompuan sangat kannnn..haha)

Pertama. Rindu arwah ayah. Yang saya panggil Baba. Hebat macamana pun rindu tu tak kemana pun. Takat tu jelah. Rinduuuu nak salam dia,peluk cium dia. Rinduuuu nak bau minyak wangi dia. Rinduuuu nak berdebat dengan dia. Dia macam takde date khusus yang bila rindu kita boleh kira tinggal berapa hari lagi ek nak jumpa. Sabar. Sabar. Esok. Lusa. Tulat. Tingggg!!! Dah boleh jumpa... Takde tau. Dia takde macam tu. ni jenis rindu yang sampai bila-bila pun tak boleh nak jumpa, tal boleh nak peluk cium, tak boleh nak bau. Rindu yang ni sakit. Makan dalam. Diam tak diam dekat 13 tahun dah menanggung rindu pada arwah ayah.
Moga bertemu di syurga.

Yang kedua. Rindu mak. Yang saya panggil Ma. Rindu waktu dia sihat cergas dulu. Rindu kelur pasar minggu sama-sama dengan mak. Rindu nak makan masakan mak. Rindu nak pakai baju mak jahit. Tapi berenti kat situ je lah rindu tu. Tak kemana pun. Takkan ada "satu hari nanti" yang mak boleh buat balik benda2 tu semua.

Past is past. Kalaulah kenangan tu boleh simpan kemas2 dalam folder. Bila rasa rindu tekan button mesin masa, ada bunyi sikit2, pastu ting!!!! Dah kembali ke zaman yg kita rindu. Best! Kan saya dah cakap berangan itu best. Ahhh very the Doraemon.

Sebenarnya ni ha tengah rindukan cik abam. The 16days off dah berlalu. Hari ini hari pertama kembali kepada rutin biasa. Pagi tadi hantar Mr.Faris ke airport, on the way tu diammmm je.

"Abang nak singgah beli nasik utk ayang jap ni."

Diam.

"Ayang nak lauk apa?"

"ikutlah"

"Ayam goreng nak?"

"Boleh je"

"Ayam percik ok?"

"Ok jgk"

"Ke nasi kukus?"

"ntah.."

"Ayang........."

Drama sebabak di pagi yang menghampiri ke tengahari. Tapi rindu yang ini sakitnya tak mendalam. Sebab boleh count the days down, esok lusa tulat...dah muncul depan mata. Dah hilang rindu.

Malam ni Mr.Faris fly to Auckland. Bertabahlah wahai hati menunggu Sabtu tiba. Nanti kita bertemu lagi. Hahaha. Waktu itu hilanglah rindu. Tapi rindu pada arwah ayah dan kesihatan mak takkan ke mana-mana. Hanya doa mudah-mudahan diberi peluang melihat wajah ayah dan mak di syurga dalam keadaan yang ceria. Satu hari nanti. InsyaAllah.

**kalau punya kesempatan teringin nak buat series of entries tentang kenangan saya bersama mak, bersama arwah ayah dan bersama suami juga anak-anak.



Daughter - Wife - Mom

2 comments:

  1. Saat ni sungguh sy rindukan arwah mak...teramat sgt....alfatihah...

    ReplyDelete
  2. Alfatihah utk mak akak, saya pun terasa tempias peritnya. Sampai bla2 pun rindu ni xkan hilang. Bykkn berzikir ye kak.

    ReplyDelete